أثر التدريس المعتمد على تطبيقات الحياة في استيعاب تلميذات الصف الخامس الابتدائي للمفاهيم الرياضية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مديرة مکتب تعليم صبيا کلية التربية جامعة الملک سعود

المستخلص

هدف البحث إلى تقصِّي أثر التَّدريس المعتمد على تطبيقات الحياة في استيعاب تلميذات الصف الخامس الابتدائي للمفاهيم الرِّياضيَّة (الحسابيَّة والهندسيَّة) من خلال التحقق من صحة الفروض الآتية:

لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 05,0)  بين متوسطات درجات المجموعة التَّجريبية والضَّابطة في الدرجة الکليَّة لاختبار استيعاب المفاهيم الحسابيَّة، وفي درجة کل جانب من جوانب الاستيعاب.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 05,0)  بين متوسطات درجات المجموعة التَّجريبية والضَّابطة في الدرجة الکليَّة لاختبار استيعاب المفاهيم الهندسيَّة، وفي درجة کل جانب من جوانب الاستيعاب.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 05,0)  بين متوسطات درجات المجموعة التَّجريبية في الدرجة الکليَّة لاختبار استيعاب المفاهيم الحسابيَّة واختبار استيعاب المفاهيم الهندسيَّة.

       واستخدم البحث المنهج شبه التجريبي، وتکوَّنت عينته العشوائية من مجموعة تجريبيَّة عددها (42) تلميذة، تم تدريسها فصلي جمع الکسور وطرحها والأشکال الهندسية باستخدام تطبيقات من الحياة، ومجموعة ضابطة عددها (41) تلميذة تم تدريسها نفس المحتوى بالطريقة المعتادة، ثم طُبِّق على المجموعتين اختبار استيعاب المفاهيم الحسابية واختبار استيعاب المفاهيم الهندسية، وبعد إجراء المعالجات الإحصائيَّة على درجات التلميذات في الاختبارين ظهرت النتائج الآتية:

توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة في الدرجة الکليَّة للتطبيق البعدي لاختبار استيعاب المفاهيم الحسابية وفي کل جانب من جوانب الاستيعاب الخمسة ( الشرح- التفسير- التطبيق- اتخاذ منظور-المقارنة) لصالح المجموعة التجريبية.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة في الدرجة الکليَّة للتطبيق البعدي لاختبار استيعاب المفاهيم الهندسيَّة وفي جوانب الاستيعاب الأربعة ( الشرح- التفسير- التطبيق -المقارنة) لصالح المجموعة التجريبية ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية والضابطة في جانب اتخاذ منظور.

توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في الدرجة الکليَّة للتطبيق البعدي لاختبار استيعاب المفاهيم الحسابيَّة واختبار استيعاب المفاهيم الهندسيَّة لصالح اختبار استيعاب المفاهيم الهندسيَّة.
Study Objectives:  To measure the effect of teaching based on real life applications on fifth grade girl pupils in mathematical Concepts (Arithmetic and geometry) through verifying the trueness of the following hypothesis:

There are no statistically significant differences at the level (α ≤ 0.05 (between the average marks of the experimental group and the control group in the total mark of the testing of the pupils Accommodating of arithmetic concepts, and in the marks of each aspect of Accommodating.
There are no statistically significant differences at the level (α ≤ 0.05) between the average marks of the experimental group and the control group in the total mark of the testing of the pupils Accommodating of geometric Concepts, and in the marks of each aspect of Accommodating.
There are no statistically significant differences at the level (α ≤ 0.05) between the average marks of the experimental group in the total mark of the testing of the students’ comprehension of arithmetic Concepts, and in the testing of their comprehension of geometric Concepts.

The semi-experimental methodology was used in the study, and a random sample was gathered composing of an experimental group of (42) girl pupils which were taught the two classes of “Adding and subtracting of fractions” and “the geometrical shapes” using applications from real life, and a control group of (41) who were taught the same content but with regular method. A test for their Accommodating of geometrical concepts and a test for their Accommodating of arithmetic concepts were carried out. After statistically studying the students’ marks in the tests, the following results were obtained:

There are statistically significant differences between the average marks of the experimental group and the control group in the total mark of the testing of the after-application on the students’ comprehension of arithmetic concepts, and in each aspect of the five aspects of comprehension (explanation, interpretation, application, taking of a prospective and comparison) in favor of the experimental group.
There are statistically significant differences between the average marks of the experimental group and the control group in the total mark of the testing of the after-application on the students’ comprehension of geometrical concepts, and in each aspect of the four aspects of comprehension (explanation, interpretation, application and comparison) in favor of the experimental group. Meanwhile, there are no statistically significant differences between the average marks of both groups in the taking-a-prospective aspect.
There are statistically significant differences between the average marks of the experimental group in the total mark of the testing of the after-application when testing the students’ comprehension of arithmetic concepts, and in testing of their comprehension of geometric concepts in favor of their comprehension of geometrical concepts.

 

الكلمات الرئيسية