فاعلية برنامج مقترح قائم على التعلم المقلوب فى تنمية التحصيل وبقاء أثر التعلم والاتجاه نحوه لدى طلاب الفرقة الأولي کلية التربية بالوادي الجديد شعبة الرياضيات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية بالوادى الجديد – جامعة أسيوط

المستخلص

يهدف البحث الحالى إلى قياس فاعلية برنامج مقترح قائم على التعلم المقلوب فى تنمية  التحصيل وبقاء أثر التعلم والاتجاه نحو التعلم المقلوب لدى طلاب شعبة الرياضيات بکلية التربية بالوادى الجديد، وقد أجاب عن الأسئلة الآتية: ما  فاعلية برنامج مقترح قائم على التعلم المقلوب على تنمية التحصيل لطلاب شعبة الرياضيات بکلية التربية بالوادى الجديد؟، ما فاعلية برنامج مقترح قائم على التعلم المقلوب على بقاء أثر التعلم  لطلاب شعبة الرياضيات بکلية التربية بالوادى الجديد؟، ما فاعلية برنامج مقترح قائم على التعلم المقلوب على تنمية الاتجاه نحوه لطلاب شعبة الرياضيات بکلية التربية بالوادى الجديد؟. وقد استخدم  فى ذلک المنهج شبه التجريبى لإجراء الجانب التطبيقى للبحث، وأعدت الأدوات التالية:  اختباراً تحصيليا لقياس الجانب المعرفى فى تحصيل مقرر فلسفة وتاريخ الرياضيات، ومقياس الاتجاه نحو التعلم المقلوب، وطبقت الأدوات على مجموعة من الطلاب بلغ عددهم (63) طالباً من طلاب الفرقة الأولى، وأظهرت نتائج البحث الحالى فاعلية استخدام البرنامج المقترح القائم على التعلم المقلوب فى تنمية التحصيل المعرفى لدى طلاب الفرقة الأولى شعبة الرياضيات بکلية التربية بالوادى الجديد، کما أظهرت النتائج وجود أثر للتعلم لدى الطلاب أنفسهم بعد إعادة تطبيق الاختبار التحصيلى بعد مرور ثلاثة أسابيع من التطبيق الأول للاختبار بعد الانتهاء من التدريس باستخدام البرنامج، کذلک أسهم البرنامج فى تنمية الاتجاه نحو التعلم المقلوب لهؤلاء الطلاب، وفى ضوء النتائج تم کتابة مجموعة من التوصيات، والبحوث المقترحة.
The present study aims at investigating The effectiveness of a suggested program based on flipped learning in teaching the philosophy and history of mathematics on developing the achievement, learning retaining and the attitude towards it of New Valley Faculty of Education, Mathematic Department. It tries to answer the following questions: what is the effectiveness of a suggested program based on flipped learning on developing the achievement of New Valley Faculty of Education students, Mathematics Department? what is the effectiveness of a suggested program based on flipped learning on developing learning retaining of New Valley Faculty of Education students, Mathematics Department? what is the effectiveness of a suggested program based on flipped learning on developing of New Valley Faculty of Education, Mathematics Department students’ attitude towards it? The quasi experimental design is used to conduct the practical part of the study. The following tools are used in this study: achievement test to assess the cognitive part of achievement in the course of philosophy and history of mathematics and an attitude scale towards flipped learning . 63 students of first year mathematics department , New Valley Faculty of Education participated in this study. The results revealed the effectiveness of the suggested program based on flipped learning in developing the achievement of the first year mathematics department students of New Valley Faculty of Education. The results revealed also the learning retaining of the students themselves as indicating when applying the test after three weeks of the post application of the same test followed the end of teaching the program. The program had a remarkable impact on developing the students’ attitude towards flipped learning. In the light of these results, there were some suggestions and recommendations
 

الكلمات الرئيسية