فاعلية تدريس الرياضيات باستخدام برنامج الراسم المتقدم(Advanced Grapher) في تنمية التفکير الرياضي والتحصيل لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية جامعة کفر الشيخ

المستخلص

تهدف الدراسة إلى استقصاء فاعلية تدريس الرياضيات باستخدام برنامج  الراسم  المتقدم (Advanced Grapher) في تنمية التفکير الرياضي والتحصيل لدى طلاب المرحلة الثانوية، ولتحقيق ذلک الهدف قام الباحث  بإعداد أدوات الدراسة، والتي تمثلت في اختبار تحصيلي في الرياضيات، واختبار التفکير الرياضي  والمادة التعليمية ( دليل المعلم)، وتکونت عينة الدراسة من(71) طالبة بالصف الثاني الثانوي علمي تم تقسيمهن إلى مجموعتين الأولى تجريبية(35) طالبة، والثانية ضابطة (36)طالبة، وقد أظهرت النتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (α≤ 0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في کل من اختباري التحصيل والتفکير الرياضي لصالح المجموعة التجريبية.
This study aimed to  investigate effectiveness of teaching mathematic using (Advanced Grapher) in developing mathematical thinking and achievement among secondary stage students. To attain this objective, this researcher prepared the study tools which are represented in an Achievement Test in Mathematics and a Mathematical Thinking Test. This researcher also prepared the teaching material(A Teachers Guide). The participants of this study consisted of (N=71) female students. The participants were divided into two groups: a control group  which consisted of (n=36) female pupils and an experiment one contained (n=35) female students. 
The results showed that, there is statistically significant difference at the(α≤ 0,05 )  between  students' scores means in both Mathematical Thinking Test and Achievement of mathematics Test in favors  for Experimental  group.
 

الكلمات الرئيسية