تقييم الطلبة لجودة المقررات بقسم المناهج وطرق التدريس بجامعة طيبة في ضوء معايير الاعتماد الأکاديمي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک - مناهج وطرق تدريس رياضيات کلية التربية – جامعة طيبة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن المستوى والمتوسط العام لتقدير الطلبة (الطلاب والطالبات) لجودة المقررات الدراسية بقسم المناهج وطرق التدريس، ومقارنته بالمتوسط العام لتقدير الطلبة بجامعة طيبة لجودة المقررات الدراسية على مستوى أقسام کليات (التربية، والآداب والعلوم الإنسانية، والعلوم)، وعلى مستوى الجامعة (جامعة طيبة)، والکليات (ککل)، والبرامج الأکاديمية (ککل) من وجهة نظر طلبة الجامعة، وذلک من خلال نتائج الدراسة الذاتية لجامعة طيبة في عام 1435هـ.إضافة إلى التعرف على مدى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط تقدير الطلبة العام لجودة المقررات الدراسية بقسم المناهج وطرق التدريس ومتوسطات التقديرات العامة للطلبة لجودة المقررات بالأقسام الأکاديمية بکلية التربية، وکلية الآداب والعلوم الإنسانية، وکلية والعلوم. وقد بينت نتائج الدراسة أن:
1-      استجابات الطلاب والطالبات تتفق بدرجة عالية نسبياً على جودة المقررات التي يدرسونها على مستوى الجامعة، وعلى مستوى الکليات، والبرامج الأکاديمية، وبقسم المناهج وطرق التدريس، وجميع الأقسام الأکاديمية بکلية التربية، وکلية الآداب والعلوم الإنسانية، وکلية العلوم.
2-      وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات تقديرات الطلبة بقسم المناهج والطلبة بأقسام کلية التربية بالنسبة لجودة المقررات في أقسام الکلية. وکانت بين قسم المناهج وقسم التربية الفنية لصالح قسم المناهج، وبين قسم المناهج وقسم علم النفس لصالح قسم علم النفس، إضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين تقديرات الطلبة في قسمي المناهج والتربية الخاصة.
3-      وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات تقديرات الطلبة بقسم المناهج ومتوسطات الطلبة بأقسام کلية الآداب بالنسبة لتقديرات الطلبة لجودة المقررات. وکانت بين تقديرات الطلبة بقسم المناهج وتقديرات الطلبة بقسمين من أقسام کلية الآداب هما اللغات والترجمة والإعلام لصالح قسم المناهج، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا بين تقديرات الطلبة بقسم المناهج والأقسام الخمسة الأخرى بکلية الآداب.
وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات تقديرات الطلبة بقسم المناهج والطلبة بأقسام کلية العلوم بالنسبة لتقديرات الطلبة لجودة المقررات لصالح قسم المناهج. وأن تقديرات الطلبة لجودة المقررات بقسم المناهج أعلى منها في جميع أقسام کلية العلوم. ويلاحظ أن جميع المتوسطات تراوحت في مدى التقدير بدرجة عالية، کان أعلاها بعد متوسط المناهج متوسط قسم الفيزياء، ثم الرياضيات، الأحياء، وأدناها بقسم الکيمياء. وجميعها تراوحت في مدى التقدير بدرجة عالية. وعليه يمکن القول بتفوق تقديرات الجودة لمقررات قسم المناهج على جميع أقسام کلية العلوم، وأن جميعها في نطاق الجودة بدرجة عالية.
This study aimed to reveal the general level and the average estimate of students for the quality of the courses at the Curriculum and Instruction Department, and compared to the general average for assessing students for the quality of courses at colleges departments (education, arts and humanities, and science), the university level (Taibah University), colleges (as a whole), and academic programs (as a whole) from the viewpoint of the university students, through self-study results of Taibah University in 1435 AH. In addition to identifying whether there are significant differences between the average estimate of students of the quality of courses, Department of Curriculum and Instruction and averages of the overall estimates of students of the quality of courses at the departments of College of Education,  College of Arts and Humanities, and the Faculty of Science. Results of the study showed that:
1-      students responses highly relative agreement on the quality of courses they teach at the university level, and at the college level, and academic programs, and the Department of Curriculum and Instruction, and all academic departments, Faculty of Education, the College of Arts and Humanities, and the Faculty of Science.
2-      . There are significant differences between the mean estimates of students (male and female students together) curriculum, students and departments of the College of Education Department for the quality of courses in the departments of the college. It was between the Department of Curriculum and the Department of Art Education for the Department of Curriculum and the Curriculum Department and the Department of Psychology in favor of the Department of Psychology, in addition to a lack of statistically significant differences between the estimates of the students in the sections curriculum and special education.
3-      There are significant differences between the mean estimates of students, Department of Curriculum and averages sections of the Faculty of Arts students for students to estimate the quality of courses. It was among the students curriculum estimates and estimates of the Department of Baksameen students from the Faculty of Arts two sections of Languages ​​and Translation and the media in favor of the Department of Curriculum, and the lack of statistically significant differences between the students' curriculum estimates other five Faculty of Arts and departments Department.
4-      There are significant differences between the mean estimates of students, Department of Curriculum and student sections of the Faculty of Science for the students to estimate the quality of decisions in favor of the Department of Curriculum. Students and estimates of the quality of courses curricula Department BFH them in all sections of the Faculty of Science. It is noted that all the averages ranged over the estimate with a high degree, the highest average average after the Department of Physics curriculum, and mathematics, biology, and the lowest Chemistry Department. All of which ranged over the estimate with a high degree. And it could be argued the superiority of quality estimates of the Department of Curriculum decisions on all sections of the Faculty of Science, and all in a high degree of quality unbearable.