فاعلية التدريب على استراتيجية معرفية فى تحسين مهارات حل المسائل اللفظية لدى التلاميذ ذوى صعوبات التعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوى کلية التربية - جامعة بنها

2 أستاذ مساعد کلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى  التدريب على استراتيجية معرفية لعلاج قصور حل المشکلات الرياضية اللفظية للتلاميذ ذوى صعوبات التعلم، ودراسة أثر تدريب التلاميذ على الاستراتيجية المعرفية على قدراتهم فى حل المشکلات الرياضية اللفظية. واستخدم الباحثان اختبار المسائل الرياضية اللفظية، وبرنامج تدريبى على استراتيجية حل المشکلات الرياضية اللفظية لدى ذوى صعوبات التعلم إعداد الباحثان، وتکونت عينة البحث من (56)  تلميذا وتلميذة من العاديين  (56) من ذوى صعوبات التعلم قسموا الى مجموعتين تجريبية (28) وضابطة (28) ، وبينت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائياً بين التلاميذ العاديين وذوى صعوبات التعلم في اختبار حل المسائل اللفظية الرياضية لصالح العاديين. کما وجدت فروق دالة إحصائياً بين متوسطى درجات المجموعة التجريبية قبل وبعد البرنامج في حل المسائل الرياضية اللفظية لصالح التطبيق البعدى ، کما کشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق بين التطبيق البعدى والتتابعى بعد مرور شهرين.
  Effectiveness  training on cognitive strategy for the improvement sills of  verbal mathematical problem solving with learning disabilities
  The current  research aims to training on cognitive strategy for the treatment of deficits of   verbal mathematical problem solving with learning disabilities, and study the impact of the training of the students on the cognitive strategy on their ability to solve verbal mathematical problems. The sample consisted of (56). with learning disabilities( 28 )experimental group( 28 )control group, (56) without learning disabilities in primary school, the researchers applied verbal mathematical problems scale, and a training program to verbal math solve problems with learning disabilities. The results of the study there are significant differences between students with and without learning disabilities in verbal mathematical problem solving in favor  of the students without learning disabilities,  and there are statistically significant differences between the mean score of the pre and post program of the experimental group on verbal mathematical problem solving in favor of the post. And no statistically significant differences between the post and the following test after two months .

الكلمات الرئيسية