أنموذج تدريسي مقترح في ضوء نظرية الذکاء الناجح وأثره في تحصيل طلاب الصف الرابع العلمي من مادة الرياضيات وتنمية تفکيرهم الإبداعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية للعلوم الصرفة – جامعة البصرة

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على أثر أنموذج  مقترح في تدريس الرياضيات وفق نظرية الذکاء الناجح  في التحصيل والتفکير الإبداعي لدى عينة من طلاب الصف الرابع علمي. تکونت عينة البحث من (63) طالبا وزعوا عشوائياً إلى مجموعتين، الأولى تجريبية تضم (32) طالبا درسوا وفق الأنموذج  التدريسي المقترح، والمجموعة الثانية ضابطة درست بالطريقة الاعتيادية وکان عددهم (31) طالبا. أجري التکافؤ بين المجموعتين في متغيرات العمر الزمني محسوباً بالأشهر والذکاء الناجح ودرجة الطالب في مادة الرياضيات للعام الدراسي (2015-2016) والتفکير الإبداعي.تم أعداد اختبارين الأول اختبار تحصيلي مکون من (16)  فقرة، والثاني اختبار التفکير الإبداعي في الرياضيات،و تکون من (16) فقرة، تم التحقق من صدق و ثبات کلا الاختبارين. أظهرت نتائج البحث  باستخدام اختبار"ت" (T-test) لعينتين مستقلتينوجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (0.05) بين طلاب مجموعتي البحث (التجريبية والضابطة) ولصالح المجموعة التجريبية  في الاختبار التحصيلي  وفي اختبار التفکير الإبداعي البعدي، کما أظهرت النتائج  باستخدام اختبار"ت"(T-test) لعينتين مترابطتينوجود تنمية في التفکير الإبداعيلدى طلاب المجموعة التجريبية، وفي ضوء نتائج البحث أوصى الباحث بأهمية استخدام الأنموذج  التدريسي المقترح في ضوء نظرية الذکاء الناجح في التدريس وتنمية قدرات الطلاب التحليلية والإبداعية والعملية.
The research aims to know  the effect of the suggested model in the teaching of mathematics in accordance with the successful intelligence in achievement and creative thinking among a sample of fourth scientific class students . The research sample consisted of 63 students distributed randomly into two equal groups, in variables of (age measured in Months, successful intelligence, and prior achievement Mathematics degrees in the first semester of the academic year exam (2015-2016) and creative thinking. The first experimental group has been studied according to the suggested teaching model consist of (32) students, and the second group (control group) which contains  (31) students has been taught by the normal method. Two research tools have been conducted. The first one is for measuring the student's achievement, consisting of (16) items, and the other for measuring creative thinking contains (16) items. The veracity and constancy of the two test has been checked. The data were analyzed then by using (T-test) for two independent samples and there is a statistically significant difference at the level (0.05) between the two groups of research students and in favor of the experimental group in the achievement test and in the creative thinking test,  as results showed using  (T-test) for paired-samples development of creative thinking among students of the experimental group, and in the light of the search results, the researcher recommended the importance of teaching the use of the model suggested  in the based on the successful intelligence in teaching and the development of analytical, creative and practical abilities of students .
 

الكلمات الرئيسية