فاعلية برنامج قائم على عادات العقل لتنمية مهارات التفکير التأملي و التواصل الرياضياتي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد مناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية الدراسات العليا للتربية – جامعة القاهرة

المستخلص

ھدف البحث إلى قياس فاعلية برنامج قائم على عادات العقل لتنمية مهارات التفکير التأملي والتواصل الرياضياتي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي، واستخدم البحث الحالي التصميم التجريبي القائم على نظام المجموعتين من تلاميذ الصف السادس الابتدائي بإحدى مدارس محافظة القليوبية بواقع فصل لکل مجموعة، إحداهما تجريبية  درست محتوى وحدتي القياس و الإحصاء و الاحتمال  ببرنامج قائم على عادات العقل وعددها (42) تلميذاً وتلميذة، و الأخرى ضابطة درست  نفس محتوى الوحدتين بالطريقة المعتادة المتبعة في المدارس وعددها (41) تلميذاً وتلميذة ليبلغ إجمالي العينة (83) تلميذاً وتلميذة.
و قد توصل البحث للنتائج التالية:

يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفکير التأملي  ککل و کل مهارة من مهاراته الفرعية على حدة لصالح المجموعة التجريبية.
يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفکير التأملي  ککل و کل مهارة من مهاراته الفرعية على حدة لصالح التطبيق البعدي .
يوجد فاعلية للبرنامج المقترح القائم على عادات العقل في تنمية مهارات التفکير التأملي  ککل و کل مهارة من مهاراته الفرعية على حدة لدى تلاميذ المجموعة التجريبية
يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التواصل الرياضياتي ککل و کل مهارة من مهاراته الفرعية على حدة لصالح المجموعة التجريبية.
يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التواصل الرياضياتي ککل و کل مهارة من مهاراته الفرعية على حدة لصالح التطبيق البعدي .
يوجد فاعلية للبرنامج المقترح القائم على عادات العقل في تنمية مهارات التواصل الرياضياتي ککل و کل مهارة من مهاراته الفرعية على حدة لدى تلاميذ المجموعة التجريبية.

a Research aim to measure of the effectiveness of program is based on Habits of Mind to  the development of reflective thinking and Mathematical Communication skills for the students of  the Sixth primary stage.
The present research used experimental design based on the  system two groups of students of  the Sixth primary stage at a school  governorate Qalyoubiya by  classroom for each group ,one experimental group studied the content of two unites (measurement, statistics and probability) by using program is based on Habits of Mind and  number of(42) schoolboy and schoolgirl, and other control group studied the same content of two  units by  being traditionally in schools, and  number of(41) schoolboy and schoolgirl, for a total sample(83) schoolboy and schoolgirl.
Findings of the research:
The present Search bore out the following results:

There is a statistically significant  difference between scores mean of the students  in the experimental group and the control group concerning  the  post test of Reflective Thinking Skills (total score and individual skills) in favor of the experimental group
There is statistically significant difference between the mean scores of the experimental group on pretesting and post testing on Reflective Thinking Skills (total score and individual skills) in favor of post testing mean scores.
There is effectiveness of a suggested program is based on Habits of mind to  the development of Reflective Thinking Skills (total score and individual skills) for the Students of the experimental group
There is a statistically significant  difference between scores mean of the students  in the experimental group and the control group concerning  the  post test of Mathematical communication Skills (total score and individual skills) in favor of the experimental group
There is statistically significant difference between the mean scores of the experimental group on pretesting and post testing on Mathematical communication Skills (total score and individual skills) in favor of post testing mean scores.

There is effectiveness of a suggested program is based on Habits of mind to  the development of Mathematical communication Skills (total score and individual skills) for the Students of the experimental group

الكلمات الرئيسية