فاعلية استخدام إستراتيجية علاجية في تنمية التحصيل والاتجاه نحو الهندسة لدى طالبات الصف الأول المتوسط في محافظة الجوف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد في مناهج وطرق تدريس الرياضيات جامعة الجوف

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف إلى فاعلية استخدام إستراتيجية علاجية في تنمية التحصيل والاتجاه نحو الهندسة لدى طالبات الصف الأول المتوسط في محافظة الجوف، ولتحقيق هدف الدراسة اختيرت عينة قصدية من مجتمع الدراسة بلغت(25) طالبة للعينة التجريبية،  و(30) طالبة للعينة الضابطة إثناء الفصل الدراسي الثاني العام ( 1436/1437 هـ). تم إعداد اختبار تحصيلي بلغ (30) فقرة من نوع اختيار من متعدد في وحدة الهندسة، و (25) فقرة کمقياس للاتجاهات نحو الرياضيات. بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أداء المجموعة التجريبية على الاختبار التحصيلي البعدي  ولصالح المجموعة التجريبية التي استخدمت إستراتيجية التشخيص والتدريس العلاجي. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في أداء المجموعة التجريبية على مقياس اتجاهات الطالبات نحو الرياضيات ولصالح المجموعة التجريبية.
The study sought to identify the effectiveness of using diagnostic strategy and therapeutic teaching in students’ achievement in first Medium grade in engineering unit and  their attitudes towards mathematics curriculum in Al-Jawf. To achieve the study goals there was a sample chosen purposely from the study population (N=25) student of experimental sample, and (N=30) student of control sample during the second semester of the academic year (1436/1437 AH). The achievement test was prepared by 30 paragraphs-type multiple-choice in engineering unit, and 25 paragraphs as a measure of attitudes toward mathematics. The results showed that no statistically significant differences in the performance of the experimental group on the post test in favor of the experimental group that used the diagnosis and therapeutic teaching strategy, and the presence of statistically significant differences in the performance of the experimental group on student attitudes towards mathematics in favor of the experimental group.

الكلمات الرئيسية