فعالية برنامج قائم على استراتيجيات التفکير المتشعب وخرائط التفکير في تنمية التحصيل والتفکير البصري في الرياضيات لطلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة بورسعيد

المستخلص

استهدف البحث الحالي التعرف على فعالية برنامج قائم على استراتيجيات التفکير المتشعب وخرائط التفکير في تنمية التحصيل و التفکير البصري في الرياضيات لطلاب المرحلة الثانوية، ولتحقيق الهدف من البحث قامت الباحثة بتحديد مهارات التفکير البصري في الرياضيات التي تناسب طلاب المرحلة الثانوية (القراءة البصرية – التمييز البصري – إدراک العلاقات المکانية – تحليل المعلومات- تفسير المعلومات- استنتاج المعنى )، وبناءالبرنامج القائم على استراتيجيات التفکير المتشعب وخرائط التفکير لتنمية التحصيل والتفکير البصري في الرياضيات من خلال تحديد (أهدافه – محتواه- إعادة صياغة المحتوى في ضوء استراتيجيات التفکير المتشعب وخرائط التفکير في صورة دليل للمعلم وأوراق عمل التلاميذ ، الوسائل التعليمية ، أساليب التقويم) ، و تم أيضاً إعداد اختبار تحصيلي في الوحدة المختارة"وحدة التشابه" من منهج الرياضيات لطلاب الصف الأول الثانوي بالفصل الدراسي الأول ،واختبار التفکير البصري في الرياضيات في نفس الوحدة، وقد اختارت الباحثة عينة عشوائية من طالبات الصف الأول الثانوي بمدرسة بورسعيد الثانوية للبنات بمحافظة بورسعيد في العام الدراسي (2014/2015) بلغ عددها (75) طالبةً وتم تقسيمهن لمجموعتين إحداهما تجريبية وعددها (38) طالبة درست بالبرنامج القائم على استراتيجيات التفکير المتشعب وخرائط التفکير والأخرى ضابطة وعددها (37) طالبة درست بالطريقة المعتادة في التدريس ، وتم تطبيق أدوات البحث قبلياً وبعدياً على المجموعتين التجريبية والضابطة لتحديد دلالة الفروق ، وتوصل البحث إلى فعالية البرنامج القائم على استراتيجيات التفکير المتشعب وخرائط التفکير في تنمية التحصيل والتفکير البصري في الرياضيات لطلاب المرحلة الثانوية  ،وقدم البحث عددًا من التوصيات والأبحاث المقترحة .
This research targeted to identify the effectiveness of a program based on Neutral Branching Thinking strategies and Thinking Maps in developing achievement and visual thinking for Secondary Stage students. To achieve this target , the researcher specified the visual thinking skills in mathematics that accommodate secondary school students such as  ( visual reading – visual discrimination – spatial relationship perception – analyzing information – interpreting information – deducing the meaning) , established a program based on Neutral Branching Thinking strategies and Thinking Maps in mathematics by specifying its ( aims – content –reformulating the content in the view of Neutral Branching Thinking strategies and Thinking Maps in the form of teacher’s guide and students’ worksheets , teaching aids , evaluation methods ) , achievement test based on the chosen unit ( Similarity Unit ) in mathematics curriculum for  first year secondary students in the first semester , visual thinking test in the same unit were also prepared . The researcher selected a random sample of first year secondary students in Port Said Secondary School for girls in Port Said Governorate in the school year ( 2014/2015 ) . About 75 students were divided into two groups , an experimental group ( 38 students ) were taught using the program based on Neutral Branching Thinking strategies and Thinking Maps and a control group ( 37 students ) were taught using the traditional method of teaching  . Tools of the research were administered to both the experimental group and the control group before and after the experiment to determine the significance of differences. Results of the research revealed the effectiveness of a program based on Neutral Branching Thinking strategies and Thinking Maps in developing achievement and visual thinking for Secondary Stage students . The research presented a number of recommendations and suggested studies.
 

الكلمات الرئيسية