مستوى الممارسات التدريسية في ضوء النظرية البنائية لدى معلمي ومعلمات الرياضيات في المرحلتين الابتدائية والمتوسطة بمدينة نجران

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارک کلية التربية – جامعة نجران

2 مشرفة تربوية إدارة نجران التعليمية- المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة تعرف مستوى الممارسات التدريسية لدى معلمي ومعلمات الرياضيات في ضوء النظرية البنائية في مدارس المرحلتين الابتدائية والمتوسطة بمدينة نجران.ولتحقيق ذلک قامت الباحثة بإعداد استبيان مکون من (70) ممارسة تدريسية بنائية تم تصنيفها في خمسة مجالات هي: (التخطيط للتدريس، تهيئة البيئة التعليمية، تنفيذ التدريس، توظيف تقنيات المعلومات والاتصال، التقويم)، وتم تطبيقها على عينة تکونت من (228)معلما ومعلمة للرياضيات في المرحلتين الابتدائية والمتوسطة بمدينة نجران.
وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الممارسات التدريسية في ضوء النظرية البنائية لدى معلمي ومعلمات الرياضيات بشکل عام کان بدرجة متوسطة ،بينما کان مستوى الممارسات التدريسية في مجال التخطيط للتدريس ومجال التقويم بدرجة عالية ، وفي مجال تهيئة البيئة التعليمية ومجال تنفيذ التدريس بدرجة متوسطة وفي مجال توظيف تقنيات المعلومات والاتصال بدرجة منخفضة.

وجود فرق دال إحصائيا بين استجابات أفراد عينة الدراسة يعزى إلى المؤهل العلمي فيما يتعلق بدرجة ممارسة مجال )التقويم (لصالح مؤهل بکالوريوس جامعي فما فوق.
عدم وجود فرق دال إحصائيا بين استجابات أفراد عينة الدراسة يعزى إلى الجنس فيما يتعلق بدرجة ممارسة المجالات الخمسة.
وجود فرق دال إحصائيا بين استجابات أفراد عينة الدراسة يعزى إلى الخبرة فيما يتعلق بدرجة ممارسة المجالات الخمسة لصالح الأفراد في سنوات الخبرة من 5 إلى 10 سنوات.
وجود فرق دال إحصائيا بين استجابات أفراد عينة الدراسة في المجالات الخمس يعزى إلى عدد الدورات التدريبية لصالح الذين حصلوا على أکثر من 3 دورات تدريبية.
وجود فرق دال إحصائيا بين إجابات أفراد عينة الدراسة يعزى إلى المرحلة التعليمية فيما يتعلق بدرجة ممارسة مجال )توظيف تقنيات المعلومات والاتصال) لصالح المرحلة المتوسطة.

This study aimed to identify the level of instructional practices of mathematics teachers according to constructivism theory in  primary and intermediate stages schools in Najran. The tool used in this study was a questionnaire consisting of 70 constructivism teaching practices that have been classified into to five fields namely: planning to teach, create an educational environment, implementation of teaching, employing information and communication technologies, and evaluation. The study sample consisted of 228 teachers.
The study found that the level of teaching practices according to the constructivism of the mathematics teachers in general was moderate whereas the planning and evaluation were high. At the same time, the degree of practice in the field of creating a learning environment and the implementation of teaching was moderate while the degree of practice in employing information and communication technologies was low. The results showed that there were statistical significant differences with respect to the fifth field (evaluation) in favor of  Bachelor and higher degrees. The results showed that there were no statistical significant differences between the mean responses of study sample due to the gender concerning the degree of practice in the five fields. There were significant differences between the mean responses of study sample attributed to the experience concerning the degree of practice in the five fields for individuals who have years of experience ranging from 5 to 10 years.
Finally, There were significant differences between the averages of mean responses of the study sample attributable to the number of training courses in the fields of developed mathematics curriculum concerning the degree of practice in the five fields for the benefit of individuals who received more than 3 courses.
Keywords: 

الكلمات الرئيسية