فعالية برنامج قائم على استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في تنمية التحصيل والتفکير الرياضي و الاتجاه نحو التعلم الذاتي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة بورسعيد

المستخلص

استهدف البحث الحالي بحث فعالية برنامج قائم على استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في تنمية التحصيل والتفکير الرياضي والاتجاه نحو التعلم الذاتي لتلاميذ المرحلة الإعدادية ، ولتحقيق الهدف من البحث قامت الباحثة بتحديد مهارات التفکير الرياضي (الاستقراء – الاستنتاج – إدراک العلاقات – التعبير بالرموز- البرهان الرياضي )، بناء البرنامج القائم على استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في ضوء تنمية التحصيل والتفکير الرياضي والاتجاه نحو التعلم الذاتي من خلال تحديد (أهدافه – محتواه- إعادة صياغة المحتوى في ضوء استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في صورة دليل للمعلم وأوراق عمل التلاميذ ، الوسائل التعليمية ، أساليب التقويم) ،  و تم أيضاً إعداد اختبار تحصيلي في الوحدة المختارة "وحدة التحليل" من منهج الرياضيات بالصف الثاني الاعدادى ،واختبار التفکير الرياضي في نفس الوحدة ، ومقياس الاتجاه نحو التعلم الذاتي . وقد اختارت الباحثة عينة عشوائية من تلاميذ الصف الثاني الاعدادى بمدرسة القناة الإعدادية للبنين بمحافظة بورسعيد في العام الدراسي (2011/2012) بلغ عددها (90) تلميذاً وتم تقسيمهم لمجموعتين أحداهما تجريبية وعددها (45) تلميذاً درست بالبرنامج القائم على استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً والأخرى ضابطة وعددها (45) تلميذاً درست بالطريقة المعتادة في التدريس، وتم تطبيق أدوات البحث قبلياً وبعدياً على المجموعة التجريبية والضابطة لتحديد دلالة الفروق ، وتوصل البحث إلى فعالية البرنامج القائم على استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في تنمية التحصيل والتفکير الرياضي والاتجاه نحو التعلم الذاتي ،وقدم البحث عدد من التوصيات والأبحاث المقترحة .
This study aimed at investigating the effectiveness of a program based on self regulated learning strategies in developing achievement , mathematical thinking and the attitude towards self learning for Preparatory Stage students. To achieve this aim, the researcher specified mathematical thinking skills that were represented in ( induction – deduction – perception relations – symbolism – mathematical proof ) and established a program based on self regulated learning in the view of  developing achievement , mathematical thinking and attitude towards self learning by specifying its ( aims – content – teaching strategies ( self regulated learning strategies ) – reformulating the content in the view of self regulated learning strategies in the form of teacher’s guide and students’ worksheets , teaching aids , evaluation methods ) , achievement test based on the chosen unit ( Analysis Unit ) in mathematics curriculum for  second year preparatory students , mathematical thinking test in the same unit and an attitude scale for self learning were also prepared . The researcher selected a random sample of second year preparatory students in Al Qanah Prep School for boys in Port Said Governorate in the school year ( 2011/2012 ) . About 90 students were divided into two groups , an experimental group ( 45 students ) were taught using self regulated learning strategies and a control group ( 45 students ) were taught using the traditional way of teaching  . Tools of the study were administered to both the experimental group and the control group before and after the experiment to determine the significance of differences. Results of the study revealed the effectiveness of using a program based on self regulated learning in developing achievement , mathematical thinking and attitude towards self learning  . The research presented a number of recommendations and suggested studies.
 

الكلمات الرئيسية