فاعلية برنامج قائم على الخرائط الذهنية الرقمية في تنمية التحصيل والانخراط في التعلم لدى الطلاب المعلمين شعبة الرياضيات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة المنوفية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى بناء برنامج قائم على الخرائط الذهنية الرقمية في تنمية التحصيل والانخراط في التعلم لدى الطلاب المعلمين شعبة الرياضيات، وتقصي فاعلية البرنامج في تنمية التحصيل والانخراط في التعلم ککل وأبعاده الثلاثة (الانخراط المعرفي – الانخراط الوجداني – الانخراط السلوکي) لدى الطلاب المعلمين شعبة الرياضيات بکلية التربية، واُستخدم المنهج التجريبي القائم على تصميم المجموعة الواحدة، والقياس القبلي والبعدي، وبعد الانتهاء من تجريب البرنامج على عينة من (38) من الطلاب المعلمين شعبة الرياضيات بکلية التربية، تمثلت أدوات الدراسة في اختبار تحصيلي ومقياس الانخراط في التعلم، وقد أظهرت نتائج الدراسة فاعلية البرنامج في تنمية التحصيل وکذلک رفع الانخراط في التعلم ککل وأبعاده الثلاثة، ووجود علاقة بين التحصيل والانخراط في التعلم، وفى ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بإعادة صياغة محتوى مقررات التعليم الجامعي بما يتفق واستراتيجية الخرائط الذهنية الرقمية, تدريب أعضاء هيئة التدريس على استخدام برامج الخرائط الذهنية الرقمية, تدريب الطلاب على استخدام الخرائط الذهنية الرقمية، ضرورة توسيع مجال استخدام الخرائط الذهنية الرقمية في المناهج.                  
The effectiveness of a program based on Digital Mind Maps in Developing Achievement and Learning Engagement, among Student-Teachers majoring in Mathematics
The current study aimed at making a program based on digital mind maps in developing the achievement and learning engagement as a whole and its three dimensions (cognitive, emotional and behavioral engagement) through investigating the effectiveness of the program for mathematics student teachers at the Faculty of Education.
The researcher used a quasi-experimental based on one group design and pre-post scale. After finishing applying the program on a sample of (38) mathematics student teachers at the faculty of Education; the tools of the study have been represented in a test and learning engagement scale. The results of the study showed the effectiveness of the program in developing the achievement and increasing the learning engagement as a whole and its three dimensions and there is a positive relationship between the achievement and learning engagement. In the light of these results, the researcher recommended paraphrasing the content of Educational curriculum to be consistent with the Digital Mind Maps, training the faculty members on using the Digital Mind Maps programs, training students on using the Digital Mind Maps and the necessity to expand using the Digital Mind Maps in the curriculum.

الكلمات الرئيسية