فاعلية استراتيجية الجيجسو2 (Jiqsaw2) في تنمية مهارات التواصل الرياضي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق التدريس المشارک کلية العلوم الاجتماعية- قسم المناهج وطرق التدريس- جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

2 ماجستير المناهج وطرق التدريس وزارة التعليم بالمملکة العربية السعودية /معلم رياضيات بإدارة تعليم الأفلاج

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية استراتيجية الجيجسو2(Jiqsaw2)في تنمية مهارات التواصل الرياضي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية, ولتحقيق هدف الدراسة اتبع الباحث المنهج التجريبي بتصميمه شبه التجريبي, وقد تکون مجتمع الدراسة من تلاميذ الصف الرابع الابتدائي بمحافظة الأفلاج وعددهم (521) تلميذاً, واختيرت عينة الدراسة عشوائياً من مدرسة طارق بن زياد الابتدائية، تکونت من مجموعة ضابطة عددها (27) تلميذاً، يدرسون بالطريقة الاعتيادية, ومجموعة تجريبية عددها (27) تلميذاً, يدرسون بطريقة استراتيجية الجيجسو2(Jiqsaw2), واستُخدم اختبار مهارات التواصل الرياضي؛ ليکون أداة لجمع البيانات، وقد توصلت إلى النتائج التالية: يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05≥∝) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية وتلاميذ المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التواصل الرياضي في مهارة القراءة والکتابة الرياضية والتمثيل الرياضي لصالح المجموعة التجريبية, کما يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05≥∝) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية وتلاميذ المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التواصل الرياضي بشکل عام لصالح المجموعة التجريبية, وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بتفعيل مهارات التواصل الرياضي بين التلاميذ أثناء الدروس في الأنشطة الصفية؛ لتنميتها, وحث المتعلمين على العمل الجماعيّ الذي يعد محور هذه الاستراتيجية أثناء عملية التعلّم.
The Effectiveness of the Jigsaw 2 Strategy in Developing Mathematical Communication Skills among Elementary School Students.
This study aimed to determine the effectiveness of the Jiqsaw2  strategy in developing the mathematical communication skills among primary school students.
In order to achieve the study objective, the researcher used the experimental approach with its semi-experimental design. The study population consisted of 521 4th year primary school students at Al-Aflaj Governorate. The study sample was randomly selected from Tariq Bin Ziyad Primary School. The sample consisted of a (27) group of students as a control group studying in the traditional method and another group of (27) students studying in the Jiqsaw2 strategy. The researcher used the mathematical  communication skills test as a data collection tool and reached the following results:
- There are statistically significant differences at a significance level of (0.05αα) between the average scores of the experimental group students  and those of the control group in the post-application, to test the mathematical communication skills for the (reading- writing- acting) mathematical  skill in favor of the experimental group.
- There are statistically significant differences at a significance level of (0.05αα) between the average scores of the experimental group students  and those of the control group in the post-application, to test the mathematical communication skills as a whole, in favor of the experimental group.
In light of the study results, the recommended activating sports
communication skills among students during classes and curricular activities to develop verbal and writing skill . The researcher also recommended urging the learners to work in groups which is considered the main focus of this strategy during the learning process

الكلمات الرئيسية