فاعلية استخدام استراتيجية (PDEODE)في تدريس الرياضيات في تنمية الکفاءة الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة العريش

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية استخدام استراتيجية (PDEODE) في تدريس الرياضيات في تنمية الکفاءة الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وتم تطبيق البحث على مجموعة من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بلغت (72) تلميذًا، مقسمة إلى (35) تلميذًا مجموعة تجريبية و (37) تلميذًا مجموعة ضابطة، وقدم البحث عددًا من المواد والأدوات تمثلت في قائمة لأبعاد الکفاءة الرياضية، وکتاب التلميذ في وحدة المساحات المقررة على تلاميذ الصف الثاني الإعدادي الفصل الدراسي الثاني بعد إعادة صياغتها وفقًا لاستراتيجية (PDEODE) ودليل المعلم لتدريس الوحدة باستخدام هذه الاستراتيجية، وأداتي قياس الکفاءة الرياضية والتي تمثلت في اختبار الکفاءة الرياضية ومقياس الکفاءة الرياضية الوجدانية، وتوصل البحث إلى فاعلية استخدام استراتيجية (PDEODE) في تدريس الرياضيات في تنمية الکفاءة الرياضية بأبعادها (الفهم المفاهيمي، الطلاقة الإجرائية، الکفاءة الاستراتيجية، الاستدلال التکيفي، النزعة المنتجة) لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.        
 
The Effectiveness of Using (PDEODE) Strategy in Teaching Mathematics for Developing the Mathematical Proficiency of Preparatory Stage Pupils
The research aimed to identify the effectiveness of using (PDEODE) Strategy in Teaching Mathematics for developing the Mathematical Proficiency of Preparatory Stage Pupils. The research was applied to a group of (72) second grade Preparatory Pupil, divided into (35) Pupil as an experimental group, (37) Pupil as a control group. The research presented  a number of materials and tools represented as a list of mathematical proficiency dimensions, A student's book for the second semester in areas unit, for the second grade Preparatory Pupils, after being reformulated according to (PDEODE) strategy, The teacher's guide to teaching this unit using the strategy, and two mathematical proficiency measuring tools (mathematical proficiency test and emotional mathematical proficiency scale). The research reached to effectiveness of using (PDEODE) strategy in teaching Mathematics for developing mathematical proficiency in its dimensions (conceptual understanding, procedural fluency, strategic competence, adaptive reasoning, productive disposition) for Preparatory Stage Pupils.

الكلمات الرئيسية