فاعلية برنامج تدريبي إلکتروني قائم على معايير التعلم المبکر النمائية المتعلقة بتعلم الرياضيات لتنمية الأداء التدريسي لدى معلمات رياض الأطفال بمنطقة جازان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد وکيل کلية التربية للبنات جامعة جازان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي إلکتروني قائم على معايير التعلم المبکر النمائية المتعلقة بتعلم الرياضيات لتنمية الأداء التدريسي لدى معلمات رياض الأطفال بمنطقة جازان. واعتمد البحث في إجراءاته على التصميم شبه التجريبي القائم على المجموعة الواحدة مع تطبيق الأدوات قبليا وبعديا, وقد تکونت عينة البحث من (۳۰) معلمة من معلمات رياض الأطفال بمنطقة جازان، تم تطبيق البرنامج التدريبي الإلکتروني المقترح عليهن، وتم تطبيق بطاقة ملاحظة صفية مکونة من (60) عبارة، مقسمة إلى ثلاثة محاور هي (تخطيط - تنفيذ – تقويم) التدريس قبليا وبعديا على هؤلاء المعلمات. وقد توصلت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0٫01) بين متوسطي درجات معلمات رياض الأطفال في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة الملاحظة ککل ومکوناتها الفرعية (کل على حدة)، وذلک لصالح المعلمات في التطبيق البعدي.
 The current study aimed at recognizing the effectiveness of electronic training program based on early developmental learning standards for mathematics learning to develop kindergarten female teachers' teaching performance in Jazan. The study used one group quasi design and pre-post instrument administration. The sample of the study consisted of (30) kindergarten female teachers in Jazan. The
sheet
observation
and classroom electronic training program consisting of (60) items, divided into three axes which are (planningimplementation- evaluation), were pre - post applied on those female teachers. The findings revealed that there is a statistically significant difference at (0.01) between the overall mean scores of kindergarten teachers in the pre-post administration of the observation sheet and each sub components in favour of the teachers' post administration.
Keywords: Electronic training program, early developmental learning standards of mathematics, kindergarten female teachers, Jazan region.
 

الكلمات الرئيسية