أثر استخدام التعلم التعاوني في تنمية حل المشکلات الرياضية اللفظية لدى طالبات الصف الخامس الابتدائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام التعلم التعاوني في تنمية حل المشکلات الرياضية اللفظية لدى طالبات الصف الخامس الابتدائي ، ولتحقيق هذا الهدف اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي ، والمنهج شبه التجريبي ، وقد استخدمت الباحثة اختبار المشکلات الرياضية اللفظية في وحدة ( المحيط ، المساحة ، الحجم ) من مقرر الرياضيات للصف الخامس الابتدائي، طبقتها على عينة عشوائية من (40) طالبة من طالبات الصف الخامس الابتدائي بإحدى المدارس الابتدائية في مدينة أبها التابعة لإدارة التربية والتعليم بمنطقة عسير ، وقد قسمت العينة إلى مجموعتين ، إحداهما تجريبية (20 ) طالبة درسن وحدة " المحيط المساحة الحجم " باستخدام التعلم التعاوني ، والأخرى ضابطة مکونه من (20) طالبة درسن الوحدة ذاتها بالطريقة المعتادة ، وفي نهاية التجربة تم تطبيق الاختبار بعدياً على المجموعتين ، وذلک خلال الفصل الدراسي الثاني للعام ( 1435 - 1436) هـ.
وقد أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى ( a=0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المشکلات الرياضية اللفظية لصالح المجموعة التجريبية، کما أشارت الدراسة إلى أن أثر استخدام التعلم التعاوني في تنمية  حل المشکلات الرياضية اللفظية کان عاليا .
This study aimed to identify the impact of the use of cooperative learning in developing verbal mathematical problem solving for primary fifth grade students, to achieve this goal the study adopted the descriptive approach, and quasi-experimental approach, the researcher used  verbal Mathematical Problem in the unit (Ocean, space, size) of the math curriculum for primary fifth grade, Applied on a random sample of (40) female students from the fifth grade of one of the primary schools in Abha oOf the Department of Education in Asir, the sample was divided into two groups, an experimental one consisted of (20) students studied the unit "Ocean, space, Size" using cooperative learning, and the other control group consisting of (20) students studied the unit itself in the usual way, at the end of the experiment post-test was applied for both groups and that was during the second semester of the academic year (1435 – 1436) AH.
The results indicated a statistically significant differences at (a = 0.05) between students mean level of the experimental and control groups in the post application of the verbal mathematical problems in favor to the experimental group.
The study also pointed out that the impact of the use of cooperative learning in developing verbal mathematical problem solving was high.

الكلمات الرئيسية