الرياضيات الفلسطينية والإسرائيلية للصف السابع الأساسي في ضوء معايير عمليات (NCTM,2000) (دراسة مقارنة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد مناهج وطرق تدريس الرياضيات مدير التخطيط والمعلومات وزارة التربية والتعليم العالي

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى مقارنة محتوى کتابي الرياضيات الفلسطيني والإسرائيلي للصف السابع في ضوء معايير NCTM, 2000، وذلک من خلال الإجابة على الأسئلة البحثية التالية:

ما الموضوعات الرياضية المطروحة في محتوى کتاب الرياضيات الفلسطيني  للصف السابع الأساسي؟ وما وزنها النسبي؟
ما الموضوعات الرياضية المطروحة في محتوى کتاب الرياضيات الإسرائيلي  للصف السابع الأساسي؟ وما وزنها النسبي؟
ما أوجه التشابه والاختلاف بين الموضوعات الرياضية المطروحة في محتوى کتاب الرياضيات الفلسطيني للصف السابع الأساسي ومحتوى کتاب الرياضيات الإسرائيلي المناظر له؟
إلى أي مدى يتفق محتوى کتابي الرياضيات للصف السابع الأساسي الفلسطيني والإسرائيلي مع معيار الترابط  الرياضي لمعايير (NCTM, 2000)؟
إلى أي مدى يتفق محتوى کتابي الرياضيات للصف السابع الأساسي الفلسطيني والإسرائيلي مع معيار التمثيل الرياضي لمعايير (NCTM, 2000)؟

وللإجابة على هذه الأسئلة وظف الباحث أسلوب الدراسة المقارنة، وأسلوب المنهج الوصفي فقام بتحليل جميع الموضوعات المتضمنة في محتوى کتابي الرياضيات الفلسطيني والإسرائيلي للصف السابع الأساسي من خلال بطاقة تحليل المحتوى کأداة للبحث، والتي تم إعدادها في ضوء معايير NCTM, 2000 ومن ثم قام الباحث باستخدام الرزمة الإحصائية للدراسات الاجتماعية  SPSS وذلک بغرض استخراج المعالجات الإحصائية اللازمة، فقام بحساب التکرارات والنسب المئوية ومربعات کاي، وفي ضوء تحليل البيانات أظهرت النتائج وجود تفاوت في الأوزان النسبية للموضوعات الرياضية المطروحة في محتوى الکتابين الفلسطيني والإسرائيلي، حيث تراوحت بين (4.3%) لمجال الأعداد و(18.7%) لمجال الهندسة في محتوى الکتاب الفلسطيني، بينما تراوحت بين (0.00%) لکل من مجال حساب المثلثات ومجال نظرية المجموعات، ومجال الإحصاء، ومجال الاحتمالات، و(36.9%) لمجال الأعداد في محتوى الکتاب الإسرائيلي، وعن وجود اختلاف النسب المئوية للمعايير الفرعية الخاصة بمعيار التمثيل الرياضي حيث تراوحت النسبة بين (7.15%% - 59.98%) في محتوى کتاب الرياضيات الفلسطيني، بينما تراوحت بين (13.7% - 64.35%) في محتوى کتاب الرياضيات الإسرائيلي، والفروق دالة إحصائياً ولصالح محتوى الکتاب الفلسطيني، أما فيما يخص معيار الترابط فقد دلت النتائج عن وجود اختلاف النسب المئوية للمعايير الفرعية الخاصة بمعيار الترابط الرياضي حيث تراوحت النسبة بين (17.66% - 54.97%) في محتوى کتاب الرياضيات الفلسطيني، بنما تراوحت بين (11.03% - 54.70%) في محتوي کتاب الرياضيات الإسرائيلي، والفروق لصالح کتاب الرياضيات الإسرائيلي.وفي ضوء هذه النتائج أوصى البحث بعدة توصيات ومقترحات.
The aim of current research is to compare the content of seventh-grade Palestinian and Israeli mathematics book in light of (NCTM,2000) standards and that by answering the following research questions:
1. What are the mathematical topics raised in the Seventh Grade Palestinian math book?  And what is its relative weight?
2. What are the mathematical topics raised in the Seventh Grade Israeli math book?  And what is its relative weight?
3. What are the similarities and the differences between the topics raised in the content of Seventh Grade Palestinian and Israeli math books?
4. How far the content of the Seventh Grade Palestinian and Israeli mathematical  books correspond with mathematics correlation standard for standards of  (NCTM, 2000)?
5. How far the content of the Seventh Grade Palestinian and Israeli mathematical  books correspond with mathematics representation standard for standards of  (NCTM, 2000)?
To answer these questions the researcher employed the comparative study approach and the descriptive approach. He analyzed all the topics included in the content of the Math Palestinian and Israeli Seventh Grade Books through content analysis card as a tool for research, which has been prepared in light of the standards NCTM, 2000 , and then the researcher used the Statistical Package for social studies (SPSS) in order to extract the necessary statistical treatments, so he calculates the frequencies, percentages and Kay boxes, and in the light of the data analysis results showed a disparity in the relative weights of the mathematical subjects raised in the content of the Palestinian and Israeli books, ranging between (4.3%) to the field of numbers and ( 18.7%) to the field of geometry in the content of the Palestinian book, while ranged between (0.00%) for each of the field of trigonometry and field theory, and the field of statistics, and the field of probabilities, and (36.9%) to the field of numbers in the content of the Israeli book, and for having a differing percentages of standards sub-standard mathematical representation where the ratio ranged between (7.15%% - 59.98%) in the content of a book of mathematics Palestinian, while ranged between (13.7% - 64.35%) in the content of a book of mathematics Israeli, and statistically significant differences in favor of the content of the book Palestinian Regarding the standard bonding has shown results from a difference of the percentages of standards sub-standard bonding sports where the ratio ranged between (17.66% - 54.97%) in the content of a book of mathematics Palestinian, Panama ranged between (11.03% - 54.70%) in the content of a book of mathematics Israeli, and differences math book for the benefit of Israel. In light of these results the study recommended a number of recommendations and proposals.

الكلمات الرئيسية