سعت الدراسة إلى تقديم استراتيجية تدريسية قائمة على مبادئ نظرية تريز واستقصاء فاعليتها في تنمية التفکير الإبداعي والهندسي لدى طالبات المرحلة المتوسطة. واستخدم في هذه الدراسة التصميم شبه التجريبي لمجموعتين(تجريبية وضابطة)عددهما(62) طالبة, طُبق على المجموعة التجريبية الاستراتيجية التدريسية القائمة على مبادئ نظرية تريز وفقاً لدليل المعلمة المعد لذلک, بينما طبق على المجموعة الضابطة طريقة التدريس الاعتيادي. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام الأدوات التالية: مقياس تورانس للتفکير الإبداعي الصورة الشکلية (ب), واختبار التفکير الهندسي عند مستويات "لفان هايل"(التصور- التحليل - الاستدلال شبة الشکلي- الاستدلال الشکلي) من إعداد الباحثة. وأظهرت نتائج الدراسة مايلي: وجود فرق دال إحصائياً (عند مستوى ³ 0,05) في التطبيق البعدي لمقياس تورانس للتفکير الإبداعي يعزى للاستراتيجية التدريسية, کما أظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائياً (عند مستوى ³ ,05) في التطبيق البعدي لاختبار التفکير الهندسي الکلي يُعزى للاستراتيجية التدريسية, وبناء على هذه النتائج توُصي الدراسة بتنظيم دورات تدريبية لمعلمي ومعلمات ومشرفي ومشرفات الرياضيات للتعريف بنظرية تريزوکيفية تطبيق مبادئ هذه النظرية, لتحقيق نتائج أفضل في تدريس الرياضيات, وضرورة إعادة النظر في مقررات الهندسة بحيث يتناسب تنظيمها مع مستويات التفکير الهندسي "لفان هايل" من خلال التدرج في عرض هذه المستويات بما يسمح للطلاب بالانتقال من مستوى إلى مستوى آخر أعلى منه. Abstract The study sought to providing teaching strategy based on the principles of the theory of Teresa and investigate its effectiveness in the development of creative thinking and engineering to middle school female students. The Quasi-experimental design based on experimental and control groups was used in the study. Thus, the subjects of the study were (26) students from two sections, section (A) was selected randomly as an experimental group and exposed to the strategic teaching in accordance with the principles of the theory of Teresa, section (B) was selected randomly as a control group and exposed to the ordinary instructional program. To achieve the aims of the study, prepared the following tools Engineering Thinking Test at the first four levels, "Van Hale" (perception - Analysis - Inferred semi-formal - reasoning formal), and the measure of Torrance for creative thinking as in diagram b. The results showed that there is a significant difference statistically (at the level ³ 0,05) between the post average test for degrees of experimental group (which is considered using the strategic There is a significant difference statistically (at the level ³ 0,05) between of degrees of experimental group (which is considering using the strategic teaching based on the principles of the theory of Teresa), which is high impact show the magnitude of impact the teaching of creative thinking, the researchers recommended the adoption of this study results, recommendations Organize training courses for teachers and supervisors of Math to introduce the theory of mathematics Teresa and how to apply the principles of this theory;, Reconsider the courses of engineering to fit into organized levels with the geometric reasoning " Hale" through the hierarchy in the presentation of these levels, allowing students to move from one level to another level above it.
السرحاني, فاطمة بنت محمد بن فراس. (2015). فاعلية استراتيجية تدريسية قائمة على مبادئ نظرية تريز (TRIZ) في تنمية التفکير الإبداعي والهندسي لدى طالبات المرحلة المتوسطة. مجلة تربويات الرياضيات, 18(2), 100-129. doi: 10.21608/armin.2015.81312
MLA
فاطمة بنت محمد بن فراس السرحاني. "فاعلية استراتيجية تدريسية قائمة على مبادئ نظرية تريز (TRIZ) في تنمية التفکير الإبداعي والهندسي لدى طالبات المرحلة المتوسطة", مجلة تربويات الرياضيات, 18, 2, 2015, 100-129. doi: 10.21608/armin.2015.81312
HARVARD
السرحاني, فاطمة بنت محمد بن فراس. (2015). 'فاعلية استراتيجية تدريسية قائمة على مبادئ نظرية تريز (TRIZ) في تنمية التفکير الإبداعي والهندسي لدى طالبات المرحلة المتوسطة', مجلة تربويات الرياضيات, 18(2), pp. 100-129. doi: 10.21608/armin.2015.81312
VANCOUVER
السرحاني, فاطمة بنت محمد بن فراس. فاعلية استراتيجية تدريسية قائمة على مبادئ نظرية تريز (TRIZ) في تنمية التفکير الإبداعي والهندسي لدى طالبات المرحلة المتوسطة. مجلة تربويات الرياضيات, 2015; 18(2): 100-129. doi: 10.21608/armin.2015.81312