فاعلية استخدام مدخل STEM في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشکلات الرياضية لدى طالبات الصف الثاني المتوسط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بيشة

المستخلص

هدف هذا البحث إلى تعرف فاعلية استخدام مدخل STEM في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشکلات الرياضية لدى طالبات الصف الثاني متوسط، ولتحقيق هذا الهدف تبنى هذا البحث المنهج شبة التجريبي المعتمد على التصميم التجريبي المعروف بتصميم المجموعة الضابطة ذو الاختبار القبلي والبعدي (the pretest-posttest control GroupDesign)) والذي ينتمي إلى التصميمات شبة التجريبية Guasi E xperimental Design) )، وقد تکونت عينة البحث من (42) طالبة من طالبات الصف الثاني متوسط، قسمت عشوائياً إلى مجموعتين، إحداها تجريبية قوامها (21) طالبة والأخرى ضابطة قوامها (21) طالبة، وتمثلت مواد وأدوات البحث في دليل للمعلمة وآخر للطالبة وفق مدخل STEM، واختباراً في مهارات الحل الإبداعي للمشکلات الرياضية، وفي نهاية التجربة تم تطبيق الاختبار بعدياً على المجموعتين،  وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الحل الإبداعي للمشکلات الرياضية لصالح المجموعة التجريبية، في کل من مهارة فهم المشکلة، ومهارة إيجاد الأفکار ومهارة التحضير للحل، وفي مهارات الحل الإبداعي للمشکلات الرياضية ککل، مما يدل على فاعلية استخدام مدخل STEM في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشکلات الرياضية.        
This research aims at knowing the effectiveness of using STEM approach in developing the skills of creative solution for mathematical problems among second grade Intermediate female students. To achieve this aim, the research adopted the Quasi-experimental approach based on experimental design with pre and post tests, which belongs to the Quasi-experimental designs. The research sample consisted of (42) female students from the second grade Intermediate, divided randomly into two groups, one experimental group with (21) students, and the other control group (21) students. The research materials and instruments are represented in the teacher’s and student’s guide according to the STEM Approch, and a test in the skills of creative solution for mathematical problems. At the end of the experiment, the test was applied later on both groups. The results revealed that, there were statistically significant differences at the level (0,05) between the means scores of the experimental and control groups in the post test for the skills of creative solution of mathematical problems for the benefit of the experimental group, in problem understanding skill, finding ideas skill, preparing for the solution skill, and in creative solution skills of mathematical problems as a whole, which indicates the effectiveness of using the STEM approach in developing creative solution skills for mathematical problems.

الكلمات الرئيسية