استخدام استراتيجية تدريسية قائمة على البراعة الرياضية في تنمية التحصيل الدراسي وفقا للاختبارات الدولية TIMSS وتقدير الذات الرياضي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد

2 دکتوراه فلسفة التربية في تعليم الرياضيات وزارة التعليم- المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى استقصاء أثر استخدام استراتيجية تدريسية قائمة علي البراعة الرياضية في تنمية التحصيل الدراسي وفقا للاختبارات الدولية (TIMSS) وتقدير الذات الرياضي لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية، وقد اُستخدم المنهج شبه التجريبى القائم على تصميم المجموعتين: التجريبية والضابطة ذوى القياس القبلى والبعدى، وتکونت عينة البحث من (110) تلميذ وتلميذة من تلاميذ الصف الرابع الابتدائى، تم اختيارهم بطريقة عشوائية من مجتمع البحث الأصلى والمتمثل فى جميع تلاميذ الصف الرابع الابتدائى الذين يدرسون فى المرحلة الابتدائية بمحافظة الغربية، خلال الفصل الدراسى الثاني للعام الدراسى 2018/2019، وقد تکونت المجموعة التجريبية من (55) تلميذ وتلميذة درسوا وحدة "الکسور العادية" من کتاب الرياضيات للصف الرابع الابتدائى باستخدام استراتيجية تدريسية قائمة على  البراعة الرياضية، کما تکونت المجموعة الضابطة من (55) تلميذ وتلميذة درسوا نفس المحتوى بالطريقة المعتادة، وتم تطبيق أدوات البحث والمتمثلة فى: اختبار التحصيل الدراسي وفقاً لمستويات الاختبارات الدولية TIMSS وتقدير الذات الرياضي على مجموعتى البحث، وقد أسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى لکل من: التحصيل الدراسي وفقاً لمستويات الاختبارات الدولية TIMSS، وتقدير الذات الرياضي لصالح المجموعة التجريبية وبحجم تأثير مرتفع، کما أشارت النتائج أيضاً إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً عند مستوى )0.05) بين درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى للاختبار التحصيل الدراسي وفقاً لمستويات الاختبارات الدولية ومقياس تقدير الذات الرياضي. وفى ضوء النتائج أوصى البحث بضرورة تطبيق واستخدام استراتيجية تدريسية قائمة على  البراعة الرياضية والاهتمام بالتدريب على  استخدامها، وقد قدم البحث مجموعة من الدراسات والبحوث المقترحة فى هذا الصدد.
The aim of the current research is to investigate the effect of using a teaching strategy based on mathematical ingenuity in the development of academic achievement in accordance with international tests (TIMSS) and mathematical self-assessment among primary school pupils. The research was made by (110) male and female students from the fourth primary class, randomly chosen from the original research community, which is represented by all the fourth primary school students who are studying in the primary stage in Gharbia Governorate, during the second semester For the academic year 2018/2019, the experimental group consisted of (55) male and female students who studied the unit of "regular fractions" from the math book for the fourth grade of primary school using a teaching strategy based on mathematical prowess. The control group consisted of (55) male and female students who studied the same content In the usual way, the research tools that are represented in: the academic achievement test according to the levels of international tests and mathematical self-assessment were applied to the two research groups, and the results resulted in a statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of students of the experimental and control groups in the application of the dimension For each of: academic achievement according to the levels of international tests TIMSS, and mathematical self-assessment in favor of the experimental group and a high impact size, the results also indicated a positive correlation statistically significant at the level (0.05) between the experimental group students ’scores in the post-application of the academic achievement test according to levels International tests and mathematical self-esteem scale. In light of the results, the research recommended the necessity of applying and using a teaching strategy based on mathematical ingenuity and paying attention to training in its use. The research presented a set of studies and research proposed in this regard.

الكلمات الرئيسية