فاعلية إستراتيجية شکل البيت الدائرى فى تدريس الرياضيات على تنمية مهارات التفکير المتشعب والکفاءة الذاتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرائق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة بنها

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية إستراتيجية شکل البيت الدائرى فى تدريس الرياضيات على تنمية مهارات التفکير المتشعب والکفاءة الذاتية لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائى.
وتکونت عينة الدراسة من مجموعتين من تلاميذ الصف الخامس الابتدائى بإدارة بنها التعليمية بمحافظة القليوبية، إحداهما تجريبية من مدرسة ابن خلدون الإبتدائية المشترکة (درست باستخدام إستراتيجية شکل البيت الدائرى) وعددها 59 تلميذاً وتلميذة، والأخرى ضابطة من مدرسة الإمام محمد عبده (درست بالطريقة المتبعة فى التدريس) وعددها 62 تلميذاً وتلميذة، وذلک خلال الفصل الدراسى الثانى للعام الدراسى 2018 / 2019م، وصمم الباحث أداتين بحثيتين، تم تطبيقهما قبل وبعد تنفيذ التجربة، وهما اختبار التفکير المتشعب، ومقياس الکفاءة الذاتية.
وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة أقل من أو يساوى (0.01) بين متوسطات درجات تلاميذ مجموعتى الدراسة لصالح المجموعة التجريبية فى کل من التفکير المتشعب والکفاءة الذاتية، وکذلک وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة أقل من أو يساوى (0.01) بين التطبيقين القبلى والبعدى فى کلا المتغيرين لصالح التطبيق البعدى لتلاميذ المجموعة التجريبية.
وقدمت الدراسة عدداً من التوصيات والمقترحات منها تقديم دورات تدريبية للمعلمين لکيفية التدريس بإستراتيجية شکل البيت الدائرى وتنمية الکفاءة الذاتية لدى التلاميذ، وتشجيع المعلمين على الاهتمام بتنمية التفکير المتشعب والکفاءة الذاتية، وتقديم دروس الرياضيات فى صورة أنشطة تساعد على تنمية مهارات التفکير المتشعب والکفاءة الذاتية لدى التلاميذ.
The purpose of the study is to investigate the effectiveness of round house diagram strategy of teaching mathematics in developing Neural Branching thinking skills and self- efficacy among fifth year primary stage pupils. The subjects of the study consisted of two groups from fifth year primary school pupils in Benha educational administration, Qlaubia governorate. They were divided into an experimental group (N= 59 pupils) from Ibn Khaldon primary school for boys and girls (taught by using round house diagram strategy) and control group (N= 62 pupils) from Al Emam Mohammed Abdo primary school for (taught by regular method) in the second semester of the academic year 2018-2019. The instruments of the study included Neural Branching thinking skills test and self- efficacy scale. They were applied before and after the experiment.  Results of the study revealed a statistically significant difference (Less than or equal 0.01 level) between the scores meens of the experimental and control groups in Neural Branching thinking skills and self- efficacy in favor of the experimental group. In addition, there is a statistically significant difference (Less than or equal 0.01 level) between the scores meens of the experimental group pupils in the pre and post administration of Neural Branching thinking skills and self- efficacy in favor of post administration for the experimental group. The study presented number of recommendations and suggestions for further research such as presenting training sessions for teachers on how to teach through using round house diagram strategy and developing self-efficacy among pupils. It focused also on encouraging teachers to develop Neural Branching thinking and self-efficacy and presenting mathematical lessons in a form of activities to develop Neural Branching thinking and self-efficacy among the pupils.  

الكلمات الرئيسية