مستوى مراعاة مبدأ المساواة في الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات في المرحلة المتوسطة بمدينة حائل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارک قسم المناهج وطرق التدريس – کلية التربية جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى مراعاة مبدأ المساواة في الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات في المرحلة المتوسطة بمدينة حائل، والکشف عن وجود فروق في مستوى مراعاتهم لمبدأ المساواة تعزى لمتغيري الخبرة والدورات التدريبية.
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، وتکونت أداة الدراسة من بطاقة ملاحظة، وتم تطبيق الدراسة على عينة بلغت (56) معلماً من معلمي الرياضيات في المرحلة المتوسطة بمدينة حائل.
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
1-    مستوى مراعاة مبدأ المساواة في الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات في المرحلة المتوسطة بمدينة حائل کان متوسطاً بمتوسط حسابي بلغ (3.18).
2-    لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى مراعاة معلمي الرياضيات في المرحلة المتوسطة بمدينة حائل لمبدأ المساواة تعزى لمتغير الخبرة.
3-    لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى مراعاة معلمي الرياضيات في المرحلة المتوسطة بمدينة حائل لمبدأ المساواة تعزى لمتغير الدورات التدريبية.
وأوصت الدراسة بأهمية تدريب معلمي الرياضيات في المرحلة المتوسطة بمدينة حائل على مراعاة مبدأ المساواة في ممارساتهم التدريسية.
The study aimed at identifying the level of the adherence of the mathematics teachers of the Intermediate Stage in the city of Hail  to the equity principle and showing differences in their level of adherence to the equity principle which were attributed to the variables of experience and training courses. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive approach and an observation card as the tool of the study. Besides, the study was applied to a sample of 56 mathematics teachers of the Intermediate Stage in Hail.  The study arrived at the following findings:

The level of the adherence of the mathematics teachers of the Intermediate Stage in the city of Hail  to the equity principle was average with a mean of 3.18;
There were no statistically significant differences attributed to experience in the level of the adherence of the mathematics teachers of the Intermediate Stage in the city of Hail  to the equity principle;
There were no statistically significant differences attributed to training courses in the level of the adherence of the mathematics teachers of the Intermediate Stage in the city of Hail  to the equity principle.

The study recommended that the mathematics teachers of the Intermediate Stage in the city of Hail  should be trained in the equity principle for their teaching practices.

الكلمات الرئيسية