فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على التطبيقات الحياتية للرياضيات لمعلمات مدارس التعليم المجتمعي في تنمية الحس الرياضي والأداء التدريسي لديهن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد کلية التربية – جامعة الفيوم

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على التطبيقات الحياتية للرياضيات لمعلمات مدارس التعليم المجتمعى فى تنمية الحس الرياضي والأداء التدريسي لديهن، وقد أعد الباحث برنامجًا تدريبيًا مقترحا قائما على التطبيقات الحياتية للرياضيات، واختبارًا للحس الرياضي وبطاقة ملاحظة الأداء التدريسي . وتکونت عينة الدراسة من (24) معلمة من معلمات مدراس التعليم المجتمعي بمحافظة الفيوم، وهم عبارة عن مجموعتين: مجموعة تجريبية وعددها (12) معلمة ، ومجموعة ضابطة وعددها (12) معلمة ، وتم تطبيق أدوات الدراسة  قبليًا، ثم تدريب المجموعة التجريبية على التطبيقات الحياتية للرياضيات، في حين لم تتلق المجموعة الضابطة هذا التدريب ، ثم تم تطبيق أدوات الدراسة بعديًا .
وتوصلت الدراسة إلى  تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار الحس الرياضي في الاختبار ککل وفى کل مهارة من مهاراته ، وکذلک في بطاقة ملاحظة الأداء التدريسي ککل وفي کل مهارة من مهاراتها . کما توصلت إلى وجود ارتباط طردي دال بين درجات معلمات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار الحس الرياضي ودرجاتهن في بطاقة ملاحظة الأداء التدريسي . وأوصت الدراسة بضروة عقد دورات تدريبية لمعلمات مدارس التعليم المجتمعي حول استخدام التطبيقات الحياتية للرياضيات في تدريس الرياضيات  وتضمين برامج تدريب معلمات مدارس التعليم المجتمعي بموضوعات تخاطب الحس الرياضي ، والأداء التدريسي.
The current study aimed at exploring the effectiveness of a suggested training program based on life applications for mathematics on developing mathematical sense and teaching performance for female – teachers of community education schools.The researcher prepared a training program Life based on life applications. The researcher also prepared mathematical sense test and observation sheet for teaching performance  . The study sample consisted of (24) female – teachers of community education schools at Fayoum .. It consisted of (12) female – teachers as an experimental group , and (12) female – teachers as a control group . The researched administered the study tools to gain Pre-data , then trained the experimental group on program for life applications for mathematics, Finally the researcher administered the tools to gain post data .
The study results revealed that the experimental group performed better than the control one in the post administration of mathematical sense test in every skill, and in the test as a whole . In addition , the experimental group performed better than the control one in observation sheet for teaching performance in every skill, and in the sheet as a whole . The results revealed also that there is a significant positive correlation between the experimental group scores in the post administration of  both mathematical sense test and observation sheet for teaching performance . The study recommended training female – teachers of community education schools on using life applications for mathematics on teaching mathematics, and how to design them for educational lessons and  including topics that address mathematical sense and teaching performance .

الكلمات الرئيسية