مستوى أداء معلمات الرياضيات بالمرحلة الابتدائية في ضوء ممارسات التدريس المرتکزة على التعلم البنائي بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

محاضر ، کلية العلوم و الدراسات الإنسانية بحوطة بني تميم جامعة سطام بن عبد العزيز – المملکة العربية السعودية

المستخلص

يعدّ الوقوف على مستوى الأداء الفعلي للمعلم أمراً مهماً؛ للتأکد من تمتع معلم الرياضيات بالمستوى المناسب من الکفاءة والأداء اللازمين للتأثير في مخرجات التعلم المختلفة. هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى أداء معلمات الرياضيات للصفوف العليا بالمرحلة الابتدائية، في ضوء ممارسات التدريس المرتکزة على التعلم البنائي, ومحاولة معرفة أثر متغيري درجة المؤهل الدراسي والخبرة على تلک الممارسات. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، تم بناء وضبط بطاقة ملاحظة مکونة من أربعة محاور ، وهي: إعداد بيئة التعلم البنائية وتهيئتها، المهام التعليمية (الأنشطة- التدريبات)، استراتيجيات التدريس البنائية المستخدمة، التقويم وتعزيز الأداء. وتم تطبيقها على عينة قوامها (40) معلمة من معلمات الرياضيات بالمرحلة الابتدائية في محافظتي حوطة بني تميم والحريق. توصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى أداء معلمات الرياضيات في ممارسات التدريس المرتکزة على التعلم البنائي وفقًا لمحاور بطاقة الملاحظة المختلفة؛ کان متوسطًا بوجه عام، وبنسبة مئوية(64,31%). وفيما يتعلق بمحاور البطاقة المختلفة, فقد کان أعلاها المحور المتعلق بإعداد بيئة التعلم البنائي وتهيئتها, حيث بلغت نسبته المئوية(72,66%), أما أدنى تلک المحاور فکان المحور الثالث، والمتعلق باستراتيجيات التدريس البنائية المستخدمة, حيث کانت نسبته المئوية(57,83%), في حين کانت النسبة المئوية للمحورين الثاني والرابع(61,25%) و(65,5%) على الترتيب. تباين مستوى أداء معلمات الرياضيات بالمرحلة الابتدائية بوجه عام في ممارسات التدريس المرتکزة على التعلم البنائي, حيث کان مستوى أداء المعلمات عاليًا في (10) مهارات من المجموع الکلي للمهارات المتضمنة في بطاقة الملاحظة، وعددها(40) مهارة, وکان مستوى أدائهن متوسطًا في(25) مهارة, في حين کان مستوى أدائهن ضعيفًا في(5) مهارات منها. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسطات درجات معلمات الرياضيات بالمرحلة الابتدائية في ممارستهن التدريسية المرتکزة على التعلم البنائي؛ تُعزى إلى سنوات الخبرة في التدريس. توصي الدراسة بتزويد معلمات الرياضيات في المرحلة الابتدائية ببعض الأدلة التي توضح کيفية استخدام أساليب التعلم البنائي المختلفة, وکذلک أساليب التقويم المتعلقة بها, وفقًا لفلسفة مناهج الرياضيات المطورة (سلسلة ماجروهيل). تصميم برنامج تدريبي لمعلمات الرياضيات في المرحلة الابتدائية؛ لتنمية ممارسات التدريس المرتکزة على التعلم البنائي، وأثر ذلک على تحصيل التلميذات في تلک المرحلة.
Performance level of elementary female mathematics teachers in  light of teaching practices based on constructivist learning
The aim of this research was to identify the level of performance for female mathematics teachers in elementary school in light of teaching practices based on constructivist learning, and to identify the impact of degree of the academic qualification and experience variables on their performance. The research adopted  descriptive analytical approach, and an observation card consisting of four domains, preparing constructive learning environment, instructional tasks (activities and exercises), instructional constructivist strategies used by teachers, evaluation and performance enhancement was constructed and adjusted . This instrument was applied to a sample of (N= 40)  elementary female mathematics teachers in Houta Bani Tamim and Al-Harrique governorates . Research results concluded that : Performance level of female mathematics teachers of instructional practices based on constructivist learning according to the different domains of the observation card was moderate in general with a percentage of (64.31%).Regarding  the different domains of the observation  card , preparation and adaptation of  a constructivist  learning environment domain was the highest among these domains with a percentage of (72.66%), while the lowest domain was  the  used constructivist teaching strategies with a percentage of (57.83%). As for the  second and fourth domains, there percentages  were (61.25%) and (65.5%) respectively. Variance in the performance level of female mathematics teachers of elementary stage in general in practicing teaching based on constructivist learning, where there performance was high at (10) skills of the total number of the (40) skills included in the observation card, and their performance was moderate at (25) skills, while it was weak in (5) skills. There  were statistically significant differences at the level of ( 0.05 ) between the mean scores of elementary female mathematics teachers practicing teaching based on constructivist learning attributed to academic qualification ( Bachelor , Diploma ) in favor of those with Bachelor degree (  with the highest average) .There were no statistically significant differences at the level of ( 0.05 ) between the mean scores of  elementary female mathematics teachers practicing teaching based on constructivist learning  attributed to years of experience .In light of these results some suggestions and recommendations were presented: Providing elementary female mathematics teachers with some guides clarifying how to use  the different constructivist learning techniques , and evaluation techniques related to them according to the philosophy of the developed mathematics curricula  ( McGraw-Hill series) .Investigating performance level of female mathematics teachers of intermediate and secondary stages according to instructional practices based on constructivist learning .

الكلمات الرئيسية