مشکلات مناهج الرياضيات للتعليم الثانوي – نظام المقررات من وجهة نظر المعلمين بمحافظة الرس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد بکلية العلوم والآداب بمحافظة الرس، جامعة القصيم

المستخلص

هدف البحث إلى معرفة مشکلات مناهج الرياضيات للتعليم الثانوي– نظام المقررات من وجهة نظر المعلمين بمحافظة الرس. کما هدف هذا البحث أيضا إلى تعزيز مساهمة المعلم في تحديد مشکلات المناهج المطورة.
وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي من خلال بناء استبانة خاصة تم توزيعها على عينة البحث المکونة من (11) معلماً من معلمي الرياضيات في المدارس الثانوية الحکومية التي تدرس بنظام المقررات والتابعة لوزارة التربية والتعليم في محافظة الرس وجمعها بعد استکمال تعبئتها ورصد التکرارات واستخلاص النتائج وتحليلها وتفسيرها.
وأظهرت نتائج البحث أن المتوسط الکلي لدرجة وجود المشکلات التي يراها المعلمون في تدريس مناهج الرياضيات المطورة بشکل عام کان کبيراً حيث بلغت قيمته (3.43 من 5.00)، وبانحراف معياري مقداره (0.446) وهي قيمة قليلة نسبيا تدل على اتفاق أفراد عينة الدارسة في تقديرهم للمشکلات. وجاءت المشکلات التي تتعلق بطرق التدريس بالرتبة الأولى ثم تبعتها المشکلات التي تتعلق بالوسائط والأنشطة وجاءت المشکلات التي تتعلق بالأهداف بالرتبة الثالثة ثم تبعتها المشکلات التي تتعلق بالتقويم. وأخيرا جاءت المشکلات التي تتعلق بالمحتوى بالرتبة الأخيرة.
وقد أوصى الباحث بضرورة أن تُحَدِّث کليات التربية ما لديها من خطط لتواکب تطور المناهج محليا وعالميا، وأن تشرک وزارة التربية والتعليم المعلمين في عمليات تطوير المناهج، وأن تتجه نحو تقويم المناهج من خلال جهات مستقلة لضمان مصداقية عمليات التقويم.
Problems of Mathematics Curricula of Secondary schools by courses, from Teachers' perspectives in Ar Rass Province.
The present study aimed to identify the problems of mathematics curricula of secondary education - by courses from teachers' perspectives in Ar Rass Province. The study also aimed at enhancing the teacher's contribution to identifying the problems of the developed curricula.  
The researcher used the descriptive approach; by designing a questionnaire that was distributed to a sample of (11) teachers from the governorate secondary schools in the Ministry of Education in Ar Rass that follow courses' system.  Once the questionnaire was assembled and analyzed, the results was reached, analyzed and interpreted.
The results revealed that the general average of developed mathematics curricula problems according to viewpoints of the teacher was (3.43 out of 5.00) and with a standard deviation of 0.446. This value was indicated as a relatively small one, which confirms the unanimous agreement of the Study sample members in their assessment of problems. Problems related to teaching methods came first, followed by problems related to methods and activities. The problems related to the goals were in the third place, followed by problems related to the evaluation. Finally, the problems related to content came last.
The researcher recommended that the faculties of education should develop plans to keep pace with the development of curricula locally and internationally. The Ministry of Education should involve teachers in curriculum development processes. Moreover, the curricula should be evaluated by independent bodies to ensure the credibility of the assessment. 

الكلمات الرئيسية