تقويم واقع أداء معلمي الرياضيات وأثره على تنمية التحصيل والاتجاه لدى طلاب الصف الأول الثانوي بالسعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد- مناهج وطرق التدريس في کلية التربية بوادي الدواسر - جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز /أستاذ مساعد- مناهج وطرق التدريس في کلية التربية جامعة الخرطوم

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى تحليل وتقويم الطرق والأساليب والاستراتيجيات التدريسية التي يتبعها معلمو مادة الرياضيات في الصف الأول من المرحلة الثانوية السعودية، لمعرفة واقع التدريس ومدى أثره في تنمية التحصيل و الاتجاه الايجابي لدى طلاب الصف الأول  الثانوي بالسعودية بمحافظة وادي الدواسر، والعمل على تحسينه. وقد تم استخدام المنهج التحليلي الوصفي، من خلال أربع أدوات: بطاقة الملاحظة لأداء معلمي الرياضيات بالصف الأول الثانوي ، مقياس الاتجاه  لقياس اتجاهات طلاب الصف الأول الثانوي، محصلة الأعمال والأنشطة والاختبارات الفصلية والنهائية للطالب اضافة للمقابلة الموجهة لمختصي الرياضيات بمحافظة وادي الدواسر للحصول علي النتائج المطلوبة .
يشمل مجتمع البحث معلمو الرياضيات الذين يدرسون المحتوي في کتاب الرياضيات للصف الأول في المرحلة الثانوية السعودية, طلاب الصف الأول في المرحلة الثانوية السعودية ، المشرفون التربويون لمادة الرياضيات في المرحلة الثانوية، أساتذة المناهج وطرق  تدريس الرياضيات وأساتذة تقنيات التعليم بالجامعات السعودية بمحافظة وادي الدواسر. أما العينة فقد تم اختيارها بطريقة عشوائية موجهة وتضم عدد (14) معلماً يمثلون نسبة 87.5% من المجتمع الکلي للبحث، عدد (360) طالبا في الصف الأول الثانوي، وتمثًل نسبة 77.25% من المجتمع الکلي، إضافة إلى عدد (2) من أساتذة مناهج وطرق تدريس الرياضيات وتقنيات التعليم وعدد (1) من المشرفين التربويين لمادة الرياضيات .
بعد جمع البيانات وتفريقها في جداول خاصة، قام الباحث بإدخالها في جهاز الکمبيوتر لإجراء المعالجات الإحصائية عليها، وبعد اکتمال عمليات التحليل والمناقشة تم التوصل إلى عدد من النتائج، من أهمها :
  1 ـ محتوي الرياضيات في کتاب الصف الأول من المرحلة الثانوية السعودية روعي فيه إمکانية تدريسه باستخدام المهارات والکفايات التدريسية.
  2 ـ استخدام المهارات والکفايات التدريسية  في تدريس محتوي مادة الرياضيات يعمل علي زيادة التحصيل الدراسي لدى الطالب .
  3 ـ استخدام المهارات والکفايات التدريسية  في تدريس محتوي مادة الرياضيات يسهم في تنمية اتجاهات إيجابية لدى الطالب نحو دراسة وتعلم الرياضيات .
  4 ـ توجد معوقات تحد من استخدام المهارات والکفايات التدريسية  في تدريس محتوي مادة الرياضيات في المرحلة الثانوية السعودية بوادي الدواسر، والتي من أهمها:
- ضعف تأهيل وتدريب معلمي الرياضيات للصف الأول من المرحلة الثانوية السعودية بمحافظة وادي الدواسر.
- عدم قناعة بعض معلمي الرياضيات للصف الأول من المرحلة الثانوية السعودية بوادي الدواسر بتفعيل المهارات والکفايات التدريسية في تدريس مادة الرياضيات.
   وفي ضوء هذه النتائج تم التوصية بما يلي :
ـ تذليل العقبات التي تعوق معلمي الرياضيات في الصف الأول الثانوي من استخدام المهارات والکفايات التدريسية، والتي تتمثل في:  ضعف تهيئة البيئة المدرسية الثانوية بالطريقة التي تناسب استخدام المهارات والکفايات التدريسية في عملية التدريس، قلة ورش العمل والبرامج التدريبية في أهمية تفعيل واستخدام المهارات والکفايات التدريسية.
  ـ حث ومتابعة معلمي الصف الأول الثانوي في استخدام المهارات والکفايات التدريسية  لتدريس محتوي کتب الرياضيات، وتضمين ذلک في خطة تحضير الدروس اليومية، وتبيان أهميتها .
ـ تحفيز معلمي الصف الأول الثانوي الذين يقومون بتفعيل المهارات والکفايات التدريسية  بصورة ملحوظة ومتواصلة، من خلال احتسابه في درجة تقييم الأداء وترقية المعلم، تقديم دعم مادي استثنائي للمعلم.
Evaluation of the Reality of Mathematics Teachers' Performance and its Effect on Development of Achievement and Trend for the First Secondary Students in  Saudi Arabia
 
This study aims at analyzing, evaluating the approaches, the techniques and the strategies of teaching which  are used by the Mathematics teachers at secondary level who teach Mathematics course in the first class in Saudi Arabia and understanding its impact on development of achievement and the positive trend  of the students of the  first secondary year in Wadi Addwaser in  Saudi Arabia and working to enhance it.
The researcher used the analytic descriptive method via fore tools;  a note card for Mathematics teachers'  performance who teach the first secondary class , the questionnaire for the first secondary class students, the outcomes of works, activities, midterm and final Tests of the semester for a student, direct interview for Mathematics specialists in Wadi Addawasir province in order to get the required results.
The community  study includes the  Mathematics teachers who teach the content of the Mathematics book for the  first class at Saudi secondary schools, the first class students  as well as educational  supervisors  of Mathematics in secondary schools  and faculty members in Saudi universities in Wadi Aldawasir province,
The sample was selected randomly and included (14) Mathematics teachers. That represents 87. 5% from the total community of the study Also, there were ( 360) students of the  first class. That represents 77.25% from the total community of the study. In addition there were ( 2 ) faculty members and ( 1 ) supervisor of  Mathematics.
After data collection, the researcher disperses it in private tables  and enter it into the computer to make statistical procedures. After completion the analysis and discussion, the researcher came up with the following findings:
1- The content of Mathematics in the first class at Saudi secondary school is allocated  according to the use of skills and teaching competencies.
2- The use of  skills and teaching competencies in teaching  Mathematics content  will lead to the  increase in academic achievement.
3- The use of skills and  teaching competencies  in teaching  Mathematics content  contributes to development of positive attitudes towards learning  Mathematics.
4- There are some  difficulties which hinder the use of skills and teaching competencies in teaching the content of Mathematics at first class in Saudi Arabia ; weak qualification and training of Mathematics teachers for the first class in the secondary schools in Saudi Arabia in Wadi Aldawasir province. Also, some teachers are not convinced with the use of skills and teaching competencies and the overload of academic hours.
According to the results, the researcher would recommend the followings:
Overcoming the difficulties that hinder the use of skills and teaching competencies  , particularly the weakness in finding the appropriate secondary school environment in the way that fits the use of skills and teaching competencies in teaching process and the lack of workshops, training programs in the importance of activation and us of skills and teaching competencies.
Urging and follow up the teachers to activate the skills and teaching competencies in teaching Mathematics at secondary schools and including it in the daily planning of lessons in addition to showing its importance for them.
Motivating the teachers who activate the skills and  teaching competencies by calculating the score of performance assessment and teacher promotion and also providing exceptional support to the teacher. 

الكلمات الرئيسية