هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على نظرية التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية مهارات التدريس لدى معلمات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد قائمة بالمهارات التدريسية في ضوء نظرية التعلم المستند إلى الدماغ، کما تم تصميم برنامج تدريبي قائم على النظرية يحتوي على مهارات التدريس في ضوء النظرية الواجب توفرها لدى معلمات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة، وقياس فعاليته في تنمية مهارات التدريس، وتم إعداد أداتي البحث المتمثلتين في بطاقة تحليل تخطيط التدريس وبطاقة الملاحظة لتنفيذ وتقويم التدريس لمعلمات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة، في ضوء نظرية التعلم المستند إلى الدماغ، وتکونت عينة البحث المختارة من (22) معلمة لمادة الرياضيات بمکتب الوسط بإدارة تعليم بيشة، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي لتصميم وبناء البرنامج التدريبي، ولتصميم أداة البحث (بطاقتي التحليل والملاحظة)، کما استخدمت المنهج شبه التجريبي (نظام المجموعة الواحدة) لتطبيق تجربة البحث، وقد تم تطبيق أداة البحث (بطاقة التحليل وبطاقة الملاحظة) قبليًّا على عينة البحث بهدف التعرف على مستوى مهارات التدريس لدى المعلمات في ضوء النظرية، وبعديًّا بهدف التعرف على الفروق بين التطبيق القبلي والبعدي لأداة البحث، وقد أسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.00) بين متوسطي درجات مهارات تخطيط التدريس لدى معلمات الرياضيات بالمجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة تحليل تخطيط التدريس، لصالح التطبيق البعدي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.00) بين متوسطي درجات مهارات تنفيذ التدريس لدى معلمات الرياضيات بالمجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة تنفيذ التدريس، لصالح التطبيق البعدي، وفي ضوء النتائج قدمت الباحثة بعض التوصيات والمقترحات، من أهمها:النظر في إمکانية تبني البرنامج التدريبي القائم على نظرية التعلم المستند إلى الدماغ من قِبل وزارة التعليم لتدريب المعلمين والمعلمات عليه کمشروع وزاري، وتطوير مناهج الرياضيات بالمراحل التعليمية المختلفة بما يتناسب مع التعلم المستند إلى الدماغ. والعمل على توفير المتطلبات اللازمة لدعم التعلم المستند إلى الدماغ، فيما يتعلق بالبيئة التعليمية.
This study aims to identify the effectiveness of a proposed training program based on the theory of brain-based learning to develop the teaching skills of mathematics teachers in the preparatory level. To achieve this objective, a list of teaching skills was prepared in light of the brain-based learning theory, then a theory-based training program was designed which contains the teaching skills, according to the theory, needed to be provided by the teachers of mathematics in the preparatory level and measuring its effectiveness in developing the teaching skills. The study tools, represented in the analysis card of teaching planning and observation card to implement and evaluate the Mathematics teaching preparatory level in light of brain-based learning theory, have been prepared.
The selected sample of the study consisted of (22) female teachers, all of them are teachers of mathematics in the preparatory level office of Bisha Department of Education. The Researcher used the descriptive approach to design and construct the training program, and to design the research tool (the analysis and observation cards). She has used the experimental method (one group) to apply the Research experiment. The research tool (the analysis and observation cards) was pre-applied to the Research sample in order to identify the level of teaching skills of the teachers in light of the theory, and then to identify the differences between the pre and post application of the research tool.
The results showed statistically significant differences at the level of (0.00) between the average score of the teaching planning skills of the mathematics teachers in the experimental group in the pre and post applications of the teaching planning analysis card for the benefit of the post application, and that there are statistically significant differences at (0.00) between the average score of the teaching planning skills of the mathematics teachers in the experimental group in the pre and post applications of the teaching execution card for the benefit of the post application.
In light of the results, the Researcher presented some recommendations and proposals, the most important thereof are: to consider the possibility of adopting the training program dependent on the brain-based learning theory by the Ministry of Education to train teachers and female teachers on it as a ministerial project; to develop the mathematics curricula of different educational in accordance with the brain-based learning; to provide the necessary requirements to support the brain-based learning in the educational environment.
الغامدي, عزه محمد سعيد المحمود, & عطيفي, زينب محمود. (2019). فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على نظرية التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية مهارات التدريس لدى معلمات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة. مجلة تربويات الرياضيات, 22(9), 48-87. doi: 10.21608/armin.2019.81237
MLA
عزه محمد سعيد المحمود الغامدي; زينب محمود عطيفي. "فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على نظرية التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية مهارات التدريس لدى معلمات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة", مجلة تربويات الرياضيات, 22, 9, 2019, 48-87. doi: 10.21608/armin.2019.81237
HARVARD
الغامدي, عزه محمد سعيد المحمود, عطيفي, زينب محمود. (2019). 'فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على نظرية التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية مهارات التدريس لدى معلمات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة', مجلة تربويات الرياضيات, 22(9), pp. 48-87. doi: 10.21608/armin.2019.81237
VANCOUVER
الغامدي, عزه محمد سعيد المحمود, عطيفي, زينب محمود. فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على نظرية التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية مهارات التدريس لدى معلمات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة. مجلة تربويات الرياضيات, 2019; 22(9): 48-87. doi: 10.21608/armin.2019.81237