فاعلية استخدام استراتيجية الصفوف المقلوبة لتنمية التحصيل ومهارات حل المسائل وخفض القلق الرياضي نحو دراسة الميکانيکا لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم المناهج وطرق التدريس بکلية البنات جامعة عين شمس

المستخلص

 
هدفت الدراسة إلى معرفة فاعلية استخدام استراتيجية الصفوف المقلوبة لتنمية التحصيل ومهارات حل المسائل و خفض القلق الرياضى نحو دراسة الميکانيکا لدى طلاب  الصف الثانى الثانوى ، وتکونت عينة البحث من مجموعتين (تجريبية وضابطة) ، وقد أعدت الباحثة أدوات القياس الآتية : (اختبار التحصيل واختبار مهارات حل المسائل الرياضية) فى وحدتى الميکانيکا ، ومقياس القلق الرياضى نحو دراسة الميکانيکا .
وتوصلت الدراسة إلى: وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطى المجموعة التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى لأدوات القياس لصالح المجموعة التجريبية، وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطى درجات المجموعة التجريبية فى التطبيقين (القبلى والبعدى) لصالح التطبيق البعدى ، تتصف  استراتيجية الصفوف المقلوبة بالفاعلية فى تنمية التحصيل ومهارات حل المسائل و خفض القلق الرياضى نحو دراسة الميکانيکا لدى طالبات المجموعة التجريبية.
Using the Flipped classroom Strategy for developing achievement , problems solving  skills and Reducing math anxiety towards the study of mechanics  for the stage of  secondary students.
The study aimed to find out the effectiveness of using of the Flipped classroom Strategy for developing achievement ,problems solving  skills and Reducing math anxiety towards the study of  mechanics for the second year of secondary students, the random sample have formed of two groups (experimental and control group) ,and the tools of research have include : (achievement test ,Mathematical problems solving  skills test, and math. anxiety towards study of  mechanics scale).
The study has been reached :There is statistically significant difference between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the measurement tools  in the favour of the experimental group ,There is statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in the pre and  post application of measurement tools in the favour of the post application , and The Flipped classroom Strategy have been  effective in developing achievement , problems solving  skills and reducing math anxiety towards the study of  mechanics for the experimental group .

الكلمات الرئيسية