استراتيجية الأبعاد السداسية PDEODE وتنميةالثقة الرياضياتية والتفکير المتشعب لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية بالغردقة – جامعة جنوب الوادى

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية استراتيجية الأبعاد السداسية PDEODE فى تدريس الرياضيات على تنمية الثقة الرياضياتية والتفکير المتشعب لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادى ، وتکونت مجموعة البحث من مجموعتين أحداهما تجريبية والأخرى ضابطة، وتم تطبيق أدوات البحث قبليًا ( مقياس الثقة الرياضياتية – اختبار التفکير المتشعب ) ، ثم التدريس وفق استراتيجية الأبعاد السداسية لتلاميذ المجموعة التجريبية بينما درس تلاميذ المجموعة الضابطة بالأساليب المعتادة ، ثم تطبيق أدوات البحث بعديًا ، وتوصلت نتائج البحث إلى : وجود فروق دالة إحصائيًا  بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة فى کل من مقياس الثقة الرياضياتية واختبار التفکير المتشعب لصالح المجموعة التجريبية ، وکذلک وجود فروق دالة إحصائيًا بين التطبيقين القبلى والبعدى فى کل من مقياس الثقة الرياضياتية واختبار التفکير المتشعب لصالح التطبيق البعدى لتلاميذ المجموعة التجريبية ،وعدم وجود علاقة ارتباطية بين درجات تلاميذ المجموعة التجريبية على کلٍ من مقياس الثقة الرياضياتية واختبار التفکير المتشعب فى التطبيق البعدى،  وقدم البحث عددًا من التوصيات منها الاهتمام بتطوير مناهج الرياضيات وإعادة تنظيم محتواها بما يتماشى مع استراتيجية الأبعاد السداسية ، وتدريب معلمى الرياضيات على استخدام طرق تدريس حديثة لتنمية الثقة الرياضياتية والتفکير المتشعب . 
Abstract:
The purpose of this research is to investigate the effectiveness of PDEODE strategy in teaching mathematics on developing mathematical confidence and divergent thinking among first grade preparatory pupils. Research group consisted of two groups one experimental and one control. The research tools  have been pre administrated (confidence mathematical scale and divergent thinking test), then taught the unit for the experimental group according to PDEODE strategy while teaching the control group according to traditional methods. Finally, the research tools have been post administrated. Result of the research revealed a statistically significant difference between the mean scores of the control group and experimental group pupils in the pre and post application of the mathematical confidence scale and divergent thinking test in favor of the experimental group. Also, there is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group pupils the pre and post application of the mathematical confidence scale and divergent thinking test in favor of in favor of post application. And there is no  correlation function between the exprimental group pupils’s grades on the scale of mathematical confidence their and scores on the divergent thinking test in post application   The research presented a number of recommendations such as: Interest in the development of mathematics curriculum and reorganize their content in line with PDEODE strategy, and training of mathematics teachers on using modern teaching methods to develop mathematical confidence and divergent thinking.             

الكلمات الرئيسية