واقع الممارسات التدريسية لدى معلمات الرياضيات بالمرحلة الابتدائية في ضوء البراعة الرياضية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معيدة بقسم المناهج وطرق التدريس-کلية التربية جامعة حائل

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس المشارک جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن واقع الممارسات التدريسية لدى معلمات الرياضيات بالمرحلة الابتدائية في البراعة الرياضية في مدينة الرياض، ولتحقيق أهداف الدراسة تم اتباع المنهج الوصفي المسحي ، حيث تکونت عينة الدراسة من (43) معلمة رياضيات تم اختيارهن بالطريقة العشوائية العنقودية متعددة المراحل، وتمثلت أداة الدراسة في بطاقة ملاحظة، مکونة من (35) مؤشراً موزعة على مکونات البراعة الرياضية الخمس (الاستيعاب المفاهيمي، الطلاقة الإجرائية، الکفاءة الاستراتيجية، الاستدلال التکيفي، الرغبة المنتجة).
وأهم ما أسفرت عنه الدراسة من نتائج ما يلي:
1)   ممارسة معلمات الرياضيات للبراعة الرياضية جاءت بالترتيب التالي: الاستيعاب المفاهيمي بدرجة متوسطة، فيما کانت کل من الطلاقة الإجرائية والکفاءة الاستراتيجية، والاستدلال التکيفي، والرغبة المنتجة بدرجة ضعيفة.
2)    ممارسة معلمات الرياضيات في المرحلة الابتدائية للبراعة الرياضية ککل بدرجة ضعيفة.
3)    وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 في ممارسات البراعة الرياضية لدى معلمات الرياضيات بالمرحلة الابتدائية تعزى لعدد سنوات الخبرة لصالح السنوات الأعلى.
4)   لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 في ممارسات (الطلاقة الاجرائية، الکفاءة الاستراتيجية، الاستدلال التکيفي، الرغبة المنتجة) لدى معلمات الرياضيات بالمرحلة الابتدائية تعزى لمتغير عدد الدورات التدريبية، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 في ممارسة الاستيعاب المفاهيمي بين المعلمات اللاتي حصلن على (أقل من 10 دورات) وبين المعلمات اللاتي لديهن (10 دورات فأکثر) وکانت هذه الفروق لصالح المعلمات اللاتي لديهن (10دورات فأکثر).
The study aimed at revealing the mathematics teachers' teaching practices in elementary school in light of mathematical proficiency in Riyadh. To achieve the objectives of the study, the descriptive method followed. The sample consisted of (43) teacher selected randomly. The study used observation card which consisted of (35) indicators distributed among the five domains of mathematical proficiency (conceptual understanding, procedural fluency, strategic competence, adaptive reasoning, productive disposition).
The main findings of the study were as follows:
1)    The mathematics teachers' practice of mathematical proficiency came in the following order: Conceptual understanding in a medium level, while procedural fluency, strategic competence, adaptive reasoning, productive disposition in a weak level.
2)    The practices of female mathematics teachers in elementary school for mathematical proficiency were overall in a weak level.
3)    There were statistically significant differences at the level of 0.05 in the mathematical proficiency practices of mathematics teachers in the elementary school due to the number of years of experience in favor of the higher years.
4)    There were no statistically significant differences at the level of 0.05 in the mathematical proficiency practices of mathematics teachers in the elementary school due to the number of training courses, while there were statistically significant differences at the level of 0.05 in the practice of conceptual understanding among the teachers who obtained (less than 10 courses) (10 courses or more). These differences were in favor of female teachers (10 or more).

الكلمات الرئيسية