واقع أداء معلمي الرياضيات في المرحلة الابتدائية لمهارات تنفيذ التدريس البنائي بمدارس مکتب التربية والتعليم بجنوب الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد کلية العلوم الاجتماعية - جامعة الإمام محمد بن سعود الاسلامية

2 معلم رياضيات – الادارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على مستوى أداء معلمي الرياضيات في المرحلة الابتدائية في ضوء مهارات تنفيذ التدريس البنائي,  والکشف عمَّا إذا کان مستوى الأداء يختلف باختلاف متغيرات سنوات الخبرة والدورات التدريبية.
ولتحقيق أهداف البحث اتبع الباحث المنهج الوصفي المسحي, مستخدماً بطاقة ملاحظة کأداة, مکونة من (35) عبارة (مهارة) موزعة على خمسة محاور رئيسة وهي  ( التهيئة, استراتيجيات التدريسية, التقنيات التعليمية ومصادر التعلم, التفاعل الصفي, الأسئلة الصفية), وطبق البحث على عينة مکونة من(55) معلماً من معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية في مدارس التعليم العام الحکومية للبنين التابعة لمکتب التربية والتعليم بجنوب الرياض, وهم يشکلون ما نسبته (30,05%) من مجمل العدد الکلي لمجتمع البحث البالغ عددهم (183)معلماً.
وللإجابة عن أسئلة البحث تم حساب التکرارات والنسب المئوية والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لمستوى أداء معلمي الرياضيات في المرحلة الابتدائية في ضوء مهارات التدريس البنائي, کما تم استخدام اختبار (ت) للعينات المستقلة للتعرف على دلالة الفروق بين استجابات عينة البحث وفقاً لمتغيرات (سنوات الخبرة – الدورات التدريبية ). وقد توصل البحث إلى النتائج التالية:
- بلغ المتوسط العام لممارسة أفراد عينة البحث لکافة مهارات تنفيذ التدريس البنائي ولجميع المحاور (1,76 من 3,00)، وهي درجة متوسطة, کما تبين أن ترتيب محاور مهارات تنفيذ التدريس البنائي کانت على النحو التالي: جاء محور التقنيات التعليمية ومصادر التعلم، ومحور الأسئلة الصفية في المرتبة الأولى، بمتوسط (1,85 من 3,00) لکلا المحورين, و جاء محور التهيئة في المرتبة الثانية، بمتوسط (1,78 من 3.00), وجاء محور الاستراتيجيات التدريسية في المرتبة الثالثة، بمتوسط (1,73 من 3,00), وجاء محور التفاعل الصفي في المرتبة الرابعة، بمتوسط (1,60 من 3,00).
- أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (0,05) في أداء معلمي الرياضيات في ضوء مهارات تنفيذ التدريس البنائي تعزى لمتغير سنوات الخبرة.
- أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (0,05) في أداء معلمي الرياضيات في ضوء مهارات تنفيذ التدريس البنائي تعزى لمتغير الدورات التدريبية.
وفي ضوء نتائج البحث الحالي قدم الباحث عدداً من التوصيات منها: الاستفادة من قائمة مهارات تنفيذ التدريس البنائي, والتي تم التوصل إليها في إعداد الدورات التدريبية في مجال النظرية البنائية لمعلمي ومشرفي الرياضيات, وتکثيف البرامج والدورات التدريبية في مجال النظرية البنائية لمعلمي ومشرفي الرياضيات والترکيز على الجانب التطبيقي, وتنفيذ الدروس النموذجية من قبل المتخصصين في المناهج وطرق التدريس, والاهتمام بتضمين بطاقة تقويم معلمي الرياضيات لمعايير تنفيذ التدريس البنائي.
This study aimed to identify performance level of mathematics teachers at primary schools in the light of implementation of structural teaching, and to reveal whether performance level differs according to difference of variables of experience years and training courses.
To achieve objectives of the study, the researcher has followed survey descriptive method, using remarks card as a tool, which consisted of 35 phrases (skill) that distributed on five main axes: (preparation, teaching strategies, educational technologies and learning sources, class interaction, class questions), the study has been applied on (55) mathematics teachers at government primary school for boys under office of education at southern Riyadh, they represent (30.05) from total number of study sample which is (183) teachers.
To answer the study questions, all frequencies, proportions, arithmetic means and standard deviations for performance level of mathematics teachers at primary schools in the light of implementation of structural teaching have been calculated, (T) test was also used for independent samples to identify differences significance between responses of study sample according to variables of (experiences years – training courses). The study has concluded to the following results:
The general average of study sample for practicing skills of structural teaching implementation reached for all axes (1.76 out of 3.00), which is medium score, order of skills of structural teaching implementation also came the following below: axis of educational technologies and learning sources, and axis of class questions at the first rank, with an average of (1.85 out of 3.00) for both axes, axis of preparation was at the second rank, with an average of (1.78 out of 3.00), and axis of teaching strategies came at the third rank with an average of (1.73 out of 3.00), and axis of class interaction was at the fourth rank with an average of (1.60 out of 3.00).
The results indicated that there was no significant statistical differences on significance level of (0.05) in performance of mathematics teachers in the light of implementation of structural teaching which attributed to variable of experience years.
The results indicated that there was no significant statistical differences on significance level of (0.05) in performance of mathematics teachers in the light of implementation of structural teaching which attributed to variable of training courses.
In the light of current study results, the researcher presented a number of recommendations; such as: to benefit from skills list of structural teaching implementation, which has been reached by preparation of training courses in field structural theory for teachers and supervisors of mathematics, intensive programs and training courses in field structural theory for teachers and supervisors of mathematics and to concentrate on applied side, to implement typical lessons by specialists of curricula and teaching methods, and caring to include evaluation card of mathematics teachers in standards of structural teaching implementation. 

الكلمات الرئيسية