تطوير تدريس الرياضيات باللغة الانجليزية في المدارس الرسمية للغات باستخدام مداخل التکامل الأکاديمي اللغوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج و طرق تدريس الرياضيات کلية التربية-جامعة دمياط

المستخلص

هدف البحث الي وصف وتحليل واقع تدريس الرياضيات باللغة الإنجليزية والتعرف علي الصعوبات والمشکلات التي تواجهها. ودراسة المداخل التکاملية الاکاديمية اللغوية لتدريس الرياضيات باللغة الانجليزية واختيار المناسب منها  للمدارس الرسمية للغات بمصر. وتوصل البحث الي انه لا توجد بالمدارس اي مداخل للدمج بين لغة الرياضيات واللغة الأم مع اللغة الأجنبية الإنجليزية اثناء تدريس الرياضيات. وتوصل البحث الي ان تدريس الرياضيات باللغة الإنجليزية  يجب ان يتم باستخدام احد مداخل التکامل الاکاديمي اللغوي مثل مدخل CLIL  (Content and Language integrated Learning) ونموذج SIOP (Sheltered Instruction Observation Protocol). واوصي البحث بضروره التوقف عن سياسات الترجمة الحرفية لکتب وامتحانات الرياضيات باللغة العربية الي اللغة الانجليزية وتدريب معلمي الرياضيات علي توظيف مداخل التکامل الاکاديمي اللغوى في التدريس واعادة  صياغة کتب وامتحانات الرياضيات باللغة الانجليزية في ضوء متطلبات هذه المداخل والتوسع في البعثات الخارجية لمعلمي الرياضيات باللغة الانجليزية. 
The research aimed to describe and analyze the reality of teaching mathematics in English, and to identify the difficulties and problems encountered, examining academic linguistic integration approaches to teaching mathematics in English, and pick the right ones for the official school of languages in Egypt. The research concluded that there was no school approaches to combine the language of mathematics, native language, and english foreign language during teaching mathematics. The research found that teaching of mathematics in English must be done using one of the approaches of the academic linguistic integration such as CLIL approach (Content and Language integrated Learning) SIOP Model (Sheltered Instruction Observation Protocol). Research recommended the need for training of mathematics teachers to recruit academic linguistic integration approaches in teaching, redesign math books in English in the light of the requirements of these approaches, and to ensure integration between mathematics and teaching English in private schools and public language schools.

الكلمات الرئيسية