تقويم الواقع الفعلي لتوظيف الإنتاج المعرفي لکليات التربية فى تطوير تعليم وتعلم الرياضيات بجمهورية مصر العربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بکلية التربية جامعة الملک خالد وجامعة الإسکندرية

المستخلص

تهدف الدراسة إلى الکشف عن الواقع الفعلي لتوظيف الإنتاج المعرفي لکليات التربية بالجامعات المصرية فى تطوير عمليتي تعليم وتعلم الرياضيات؛ وذلک من خلال تقصي وجهة نظر کلٍ من الباحثين وأعضاء هيئة التدريس بالأقسام التربوية بکليات التربية بالجامعات المصرية. وقد بلغت عينة الدراسة منهم (80) باحث وعضو هيئة تدريس؛ وصانعي القرار ومنفذي منهج الرياضيات فى وزارة التربية والتعليم وقد بلغت عينة الدراسة منهم (65) من صانعي القرار ومنفذي منهج الرياضيات؛ وذلک من خلال استبيان خاص بکل منهم.
وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم رؤية مستقبلية لتفعيل توظيف الإنتاج المعرفي لکليات التربية في تطوير عمليتي تعليم وتعلم الرياضيات بجمهورية مصر العربية؛ وذلک من خلال تقديم إرشادات وخطوات إجرائية ضرورية للقائمين على کليات التربية بالجامعات المصرية ولصانعي القرار في وزارة التربية والتعليم للعمل على تحسين وتطوير الإنتاج المعرفي لکليات التربية بما قد يسهم في زيادة مدي توظيفه وفاعليته في تطوير عمليتي تعليم وتعلم الرياضيات بمراحل التعليم العام.
Evaluation of the Actual Reality of Faculties of Education’s Knowledge Production Employment in Teaching and Learning Mathematics Development in Arab Republic of Egypt.
The study aims to reveal the actual reality of Faculties of Education’s knowledge production in Egyptian universities in the processes development of mathematics teaching and learning through investigating the viewpoints of both the researchers’ and faculties of education- educational departments- members’ in Egyptian universities. The study sample reached (80) researchers and faculty members. Moreover, the sample includes decision makers and Ministry of Education mathematics curriculum implementers, and they reached (65). Each one of the study sample has got a questionnaire according to his work field.
In the light of the study results, a future vision has been presented to activate the employment of the faculties of education knowledge production as far as the development of mathematics teaching and learning- in the Arab Republic of Egypt- is concerned. This has been done by providing necessary procedural instructions and steps for the faculty of education members in Egyptian universities and decision makers in the Ministry of Education to improve and develop the knowledge production of faculties of education. Hence, these procedural instructions and steps may increase the extent of employment and effectiveness in the development of teaching and learning mathematics processes in the stages of public education.

الكلمات الرئيسية