أثر استخدام التعليم المتمايز في تدريس الرياضيات على اکتساب التحصيل وتنمية بعض مهارات التفکير التقويمي والاحتفاظ بالتعلم لدى طالبات الصف الثاني المتوسط بمدينة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارک کلية التربية - جامعة الملک سعود

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الکشف عن أثر استخدام التعليم المتمايز لتدريس الرياضيات على تنمية التفکير التقويمي، واکتساب التحصيل، والاحتفاظ بالتعلم لدى مجموعة من طالبات الصف الثاني المتوسط بمدينة الرياض. وقد تکونت مجموعة الدراسة التجريبية من (35) طالبة، والمجموعة الضابطة من (34) طالبة. وتکونت أدوات البحث من اختبار للتحصيل واختبار للتفکير التقويمي، وتم التطبيق القبلي والبعدي لاختباري التحصيل والتفکير التقويمي، والتطبيق البعدي المؤجل للاختبار التحصيلي، وقد درستْ المجموعة التجريبية وحدة " المعادلات والمتباينات"  مُصاغة باستخدام التعليم المتمايز (دليل للمعلمة وأوراق عمل للطالبات)، ودرستها المجموعة الضابطة باستخدام الطريقة المعتادة. وأظهرت نتائج البحث وجود أثر ذو دلالة إحصائية لاستخدام التعليم المتمايز على کل من التحصيل والتفکير التقويمي،  لصالح متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية، کذلک بينت النتائج وجود احتفاظ بالتعلم لدى طالبات المجموعة التجريبية. کما أشارت نتائج البحث بوجود علاقة إرتباطية موجبة دالة بين التحصيل والتفکير التقويمي، وتم تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات.
Abstract:
Teaching Mathematics Using Differentiated Instruction and Investigating its Impact on Achievement, Development of Some Evaluative Thinking Skills, and Retention of Learning among Eighth Grade Female Students in Riyadh City.
         The current research aimed at investigating the impact of using differentiated instruction on developing the evaluative thinking, acquiring achievement, and learning retention in mathematics education among eighth grade female students in Riyadh city.The study sample consisted of an experimental group, accounting for (35) students, and a control group, accounting for (34) students. The study tools involved a test on achievement and a test on evaluative thinking. Pretests and posttests were applied for both tools and the postponed posttest was applied for the achievement test. Moreover, the experimental group was taught the learning unit of ‘Equations and Inequalities’ using differentiated instruction (as shown in teachers’ manual and students’ papers); whereas the control group was taught the same unit using the normal way of instruction. The research findings revealed a statistically significant difference for using differentiated instruction on achievement and evaluative thinking, in favor of the experimental group’s mean scores. The findings also showed a level of learning retention among the experimental group. Furthermore, the findings indicated a positive correlation between achievement and evaluation thinking. As such, several recommendations and further studies were highlighted.

الكلمات الرئيسية