فاعلية برنامج قائم على سکامبر في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات التفکير الجانبي واتخاذ القرار لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات التفکير الجانبي واتخاذ القرار لدي تلاميذ المرحلة الاعدادية باستخدام برنامج قائم على سکامبر في تدريس الرياضيات.
وقد تم اختيار عينة البحث من تلاميذ الصف الأول الإعدادي بمدرسة (ميت غمر الإعدادية المشترکة) بإدارة ميت غمر التعليمية/ محافظة الدقهلية؛ حيث قسمت إلى: مجموعة تجريبية (ن = 40 )، ومجموعة ضابطة (ن = 40).
وأعد البحث اختبار في مهارات التفکير الجانبي، واختبار في مهارات اتخاذ القرار؛ تم تطبيقهم قبلياً وبعدياً على مجموعتي الدراسة.
وأظهرت النتائج: وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيقين (القبلي والبعدي) لاختبار مهارات التفکير الجانبي لصالح متوسط درجات التطبيق البعدي، ووجود فرق دال احصائياً بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية ودرجات تلاميذ المجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفکير الجانبي لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية، کما کشفت النتائج عن وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيقين (القبلي والبعدي) لاختبار مهارات اتخاذ القرار لصالح متوسط درجات التطبيق البعدي، ووجود فرق دال احصائياً بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية ودرجات تلاميذ المجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي لاختبار مهارات اتخاذ القرار لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية؛ أي أن البرنامج القائم على سکامبر أدى إلى تنمية مهارات التفکير الجانبي (کقدرة کلية أو کقدرات فرعية) ومهارات اتخاذ القرار (کقدرة کلية أو کقدرات فرعية) لدى تلاميذ عينة البحث، کما کشفت النتائج أيضاً عن وجود ارتباط موجب قوي دال احصائياً عند مستوى (0.01) بين التفکير الجانبي واتخاذ القرار لدى تلاميذ المجموعة التجريبية بعد الانتهاء من تجربة الدراسة.
The aim of this research is to develop the skills of lateral thinking and decision-making among middle school students using a program based on Scamper's strategy in teaching mathematics.
The research sample was selected from the first grade preparatory school in Mit Ghamr Intermediate School, belonging to Mite Ghamr education directorate / Dakahlia Governorate. The sample was divided into: experimental group (N = 40) and control group (N = 40).
The research prepared a test of lateral thinking skills and a test of decision-making skills; they were applied both pre and post to both groups.
The results showed: that there was a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in the applications (pre  and post ) to test the lateral thinking skills in favor of the average of the post-application levels. There was a statistically significant difference between the average scores of the experimental group and the students of the control group in the post- For the students of the experimental group, and the results revealed a statistically significant difference between the average scores of the experimental group students in the applications (pre  and post) to test the decision-making skills in favor of the average degree of post-application,
And a statistically significant difference between the average scores of the experimental group and the students of the control group in the post-application to test the decision-making skills of the experimental group's pupils; that is, The Scamper-based program led to the development of lateral thinking skills (such as total capacity or sub-abilities) and decision-making skills (as total capacity or sub-abilities) of students in the research sample. The results also revealed that there was a statistically significant positive correlation (0.01) between the lateral thinking and decision-making of the experimental group after the completion of the study.

الكلمات الرئيسية