فاعلية استخدام قواعد تقدير الأداء التحليلية على التحصيل الدراسي في الرياضيات لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارک کلية التربية – جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة فاعلية استخدام قواعد تقدير الأداء التحليلية على التحصيل الدراسي لعمليتي جمع وطرح الکسور عند مستويي المعرفة والتطبيق لدى تلاميذ الصَف الخامس الابتدائي،  وطبقت الدراسة على عينة من تلاميذ الصَف الخامس الابتدائي بمدرسة ابن قتيبة الابتدائية في مکة المکرمة بلغ عددها (58) تلميذًا مقسمين بالتساوي إلى مجموعتين إحداهما تجريبية استخدمت قواعد تقدير الأداء التحليلية ، وضابطة لم تستخدم قواعد تقدير الأداء التحليلية. أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي في عمليتي جمع وطرح الکسور عند مستويي المعرفة والتطبيق لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية التي تستخدم قواعد تقدير الأداء التحليلية . وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث نشر الوعي بأهمية قواعد تقدير الأداء التحليلية بين المعلًمين, والقائمينَ على العملية التعليمية ککل، من خلال النشرات التربوية ، والنشرات الإلکترونية ، وتضمين برامج إعداد معلَمي الرياضيات في کليات التربية موضوعات استخدام قواعد تقدير الأداء ،وکيفية استخدامه في تعليم وتقويم الرياضيات، وتدريب الطلاب المعلَمين على آلية إعداده واستخدامه في تعليم الرياضيات وتقويم تعلمه.
The current study aimed at identifying the effect of applying analytical rubrics on learning achievement of addition and subtract fractional operations at levels of knowledge and application for 5th grade primary students in Ibn Qutaiba Primary School, in Makkah city. The sample consists of 85 students who are equally divided into two groups: the experimental group uses the analytical rubric, and the other is the controlled group where the analytical rubrics is not employed at all. The results show that there is a statistically significant difference between the experimental group and the controlled group in terms of the average scores of the students results in the achievement test. This significant difference, at the levels of knowledge and application, statistically goes to the experimental group which utilizes the analytical rubrics. Based on the finding of the study, the researcher recommends that there is a need to raise the awareness of the significance of the analytical rubrics among teachers and all those who concern with education in general. This could be executed through various ways such as the educational and electronic publications, including analytical rubric in preparation programs at colleges of educations for Math teachers and educate them on how to use it in teaching and assessing Math subject, and finally train practice teachers on the mechanism of preparing and using analytical rubrics in teaching Math and assess to what extent it is learnt.

الكلمات الرئيسية