فاعلية استخدام برنامج ماتلاب (MATLAB) مع السبورة التفاعلية على التحصيل وتنمية القدرة المکانية ومفهوم الذات الرياضياتية لدى طالبات الصف الثالث الثانوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التعليم- إدارة تعليم ينبع المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة فاعلية استخدام برنامج ماتلاب (MATLAB) مع السبورة التفاعلية على التحصيل وتنمية القدرة المکانية ومفهوم الذات الرياضياتية لدى طالبات الصف الثالث الثانوي. ولتحقيق أهداف الدراسة اُستخدم المنهج شبه التجريبي، وتمثلت أدوات الدراسة في: اختبار تحصيلي في وحدة المتجهات، واختبار القدرة المکانية، ومقياس مفهوم الذات الرياضياتية لدى طالبات الصف الثالث الثانوي، کما تمت برمجة وحدة المتجهات إلکترونياً في ضوء استخدام برنامج ماتلاب (MATLAB) مع السبورة التفاعلية، وطُبقت الدراسة على عينة مکونة من (29) طالبة من طالبات الصف الثالث الثانوي بالمدينة المنورة.
وأظهرت نتائج الدراسة: أنه يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات طالبات مجموعتي الدراسة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لکل من الاختبار التحصيلي، ومقياس مفهوم الذات الرياضياتية، واختبار القدرة المکانية ککل، وفي کل من مهارتي (العلاقات المکانية والتوجه المکاني) لصالح طالبات المجموعة التجريبية، ولا يوجد فرق دال إحصائياً بين المجموعتين في مهارة التصور المکاني، ويوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لکل من الاختبار التحصيلي واختبار القدرة المکانية، ومقياس مفهوم الذات الرياضياتية، لصالح التطبيق البعدي، کما أظهرت النتائج فاعلية تدريس وحدة المتجهات باستخدام برنامج ماتلاب (MATLAB) مع السبورة التفاعلية على تحصيل الطالبات لوحدة المتجهات بالصف الثالث الثانوي، وعلى تنمية مفهوم الذات الرياضياتية، وتنمية القدرة المکانية ککل وعلى کل من مهارتي (العلاقات المکانية والتوجه المکاني)، وعدم فاعليتها على تنمية مهارة التصور المکاني لدى طالبات الصف الثالث الثانوي، وأنه توجد علاقة ارتباطية موجبة بين القدرة المکانية لدى الطالبات وتحصيلهن لوحدة المتجهات بالصف الثالث الثانوي، کما توجد علاقة ارتباطية موجبة بين مفهوم الذات الرياضياتية لدى الطالبات وتحصيلهن لوحدة المتجهات بالصف الثالث الثانوي، وتوجد علاقة ارتباطية موجبة بين القدرة المکانية ومفهوم لذات الرياضياتية لدى الطالبات بالصف الثالث الثانوي.
Abstract:
The Effectiveness of Using MATLAB Program with the Interactive Whiteboard on Achievement and Spatial Ability Development and Mathematical Self-Concept of the Third Grade Secondary Female Students
The objective of the present study  is to identify the effectiveness of using MATLAB program with the Interactive Whiteboard on achievement, spatial ability development and mathematical self-concept of the third grade secondary female students, Aquasi-experimental approach was adopted.To achieve the objectives of the study, the researcher prepared an achievement test in "Vectors" unit, a spatial ability test, and a scale for the mathematical self-concept, The Unit Vector was electronically programmed using MATLAB program with the Interactive Whiteboard . The sample of the study consists of (29) female students from third grade in a secondary school in Al-Madinah Al-Munawwarah.
The results of the study revealed that: There was a statistical significant difference at (0.05≥ α) between the two means of both experimental and control group in the post application of the achievement test, the scale of mathematical self-concept, and in each of the spatial orientation skill and spatial relations skill in favor of the experimental group. There were no statistically significant differences between the two groups in the spatial visualization skill, There was a statistical significant difference at (0.05≥ α) between the two means of the experimental group in the pre and post application of  the achievement test, the spatial ability test and the scale of mathematical self-concept, in favor of the post application.The effectiveness of teaching "Vectors" unit  using "MATLAB" and the Interactive Whiteboard on developing academic achievement of the third grade secondary female students. The results also showed the effectiveness of teaching "Vectors" unit using "MATLAB" and the Interactive Whiteboard on developing the following variables: academic achievement, spatial orientation skill, spatial relations skill, and mathematical self-conceptof the third grade secondary female students. Moreover, the results showed the ineffectiveness of teaching "Vectors" unit  using "MATLAB" and the Interactive Whiteboard on developing the spatial visualization skill of the Third grade secondary female Students. Finall There is a statistical significance relationship between achievement and spatial ability. Astatistical significance relationship between achievement and mathematical self-concept, and a statistical significance relationship between spatial ability and mathematical self-concept.
 

الكلمات الرئيسية