فاعلية استخدام الفصل المعکوس في تنمية العمليات المعرفية العليا ومهارات التنظيم الذاتي لتعلم الرياضيات لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة العريش

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية استخدام الفصل المعکوس في تنمية العمليات المعرفية العليا في الرياضيات ومهارات التنظيم الذاتي لتعلم الرياضيات لدى طلاب المرحلة الثانوية، وتم تطبيق البحث على مجموعة من طلاب الصف الأول الثانوي بلغت (65) طالبًا، مقسمة إلى (33) طالبًا مجموعة تجريبية و (32) طالبًا مجموعة ضابطة، وقدم البحث عددًا من المواد والأدوات تمثلت في قائمة العمليات المعرفية العليا في الرياضيات وقائمة مهارات التنظيم الذاتي لتعلم الرياضيات، وکتاب الطالب في وحدة (الجبر والعلاقات والدوال) المقررة على طلاب الصف الأول الثانوي الفصل الدراسي الأول بعد إعادة صياغتها وفقًا للفصل المعکوس، ودليل المعلم لتدريس الوحدة باستخدام الفصل المعکوس، واختبار العمليات المعرفية العليا في الرياضيات ومقياس مهارات التنظيم الذاتي لتعلم الرياضيات، وتوصل البحث إلى فاعلية استخدام الفصل المعکوس في تنمية العمليات المعرفية العليا في الرياضيات ومهارات التنظيم الذاتي لتعلم الرياضيات لدى طلاب المرحلة الثانوية. 
Abstract:
The Effectiveness of Using Flipped Classroom for Developing the Higher Cognitive Processes and the Skills of  Self- Regulation of Learning Mathematics of Secondary Stage Students
The research aimed to identify the effectiveness of using flipped classroom for developing the higher cognitive processes in Mathematics and the Skills of  self- regulation of learning Mathematics of secondary stage students. The research was applied to a group of (65) first grade secondary student, divided into (33) student as an experimental group, (32) student as a control group. The research presented a number of materials and tools represented as a list of  the higher cognitive processes in Mathematics, A list of the skills of self- regulation of learning Mathematics, A student's book for the first semester in (Algebra, relationships and functions) unit, for the first grade secondary student, after being reformulated according to flipped classroom, The teacher's guide to teaching this unit using flipped classroom, a test of the higher cognitive processes in Mathematics, and scale of the Skills of  self- regulation of learning Mathematics, The research reached to effectiveness of using flipped classroom for developing the higher cognitive processes in Mathematics and the Skills of  self- regulation of learning Mathematics of secondary stage students. 

الكلمات الرئيسية