العوامل المؤثرة في معتقدات معلمي الرياضيات نحو کفاءتهم التدريسية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

باحث دکتوراه – تعليم الرياضيات جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العوامل التي تؤثر في معلمي الرياضيات وتجعلهم يکونون معتقدات إيجابية نحو کفاءتهم التدريسية قبل الخدمة وبعد الالتحاق بالعمل. وللوصول إلى ذلک قام الباحثان بتحليل عشر دراسات عربية وأجنبية حديثة، تناولت معتقدات معلمي الرياضيات في المراحل الدراسية المختلفة، وتحديد العوامل المؤثرة فيها. وتوصلت الدراسة لمجموعة من النتائج،منها: أن أبرز العوامل المؤثرة في معتقدات معلمي الرياضيات قبل الخدمة هي: التربية الميدانية، ومقررات الرياضيات التخصصية. أما أبرز العوامل المؤثرة في معتقدات معلمي الرياضيات أثناء الخدمة فهي: برامج التنمية المهنية، ودليل المعلم. واستناداً إلى النتائج وحرصاً على تحقيق الأهداف أوصت الدراسة بعدد من التوصيات، أهمها: تحديث برامج إعداد معلمي الرياضيات بما يتناسب مع المستجدات والتطورات المستمرة في المناهج وطرق التدريس بشکل عام، وتعليم الرياضيات على وجه الخصوص، والاستفادة من تجارب الدول المتقدمة في إعداد معلمي الرياضيات في جميع المراحل الدراسية، إضافة إلى تطوير برنامج التربية الميدانية، وترکيز البرامج والدورات التي تقدم للمعلمين أثناء الخدمة على المحتوى العلمي وتجويد الممارسات التدريسية.
Abstract:
This study aimed to identify the factors that influence in the mathematics teachers rendering them shall have positive beliefs about their teaching proficiency pre-service and after entry into employment. To achieve the objective of the study the researchers analyzed ten modern Arab and foreign studies, investigative the beliefs of mathematics teachers in different educational levels.
The study found a set of conclusions, including: that the most significant factors influencing the beliefs of pre-service mathematics teachers are: field training, and mathematics specialist courses. The major factors influencing the beliefs of mathematics teachers in service are: professional development programs, and teacher's guide.
Based on the results and in order to achieve the objectives of the study recommends a number of recommendations, including: replenish the program of preparation mathematics teachers in line with the ongoing developments in the curriculum and teaching methods in general. and mathematics education in particular, and to benefit from the experiences of developed countries in the preparation of mathematics teachers at all grade levels, as well as the development of the field education program, and the concentration of programs and courses offered to teachers in service on the mathematics content and improve teaching practices.

الكلمات الرئيسية