فاعلية برنامج مقترح لتدريس المفاهيم الرياضية بالمرحلة الابتدائية في ضوء أساليب تعلم الموهوبين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارک مرکز التدريب وخدمة المجتمع – جامعة الملک سعود

المستخلص

تسهم الرياضيات بدور کبير في مجالات المعرفة وتطبيقاتها في الحياة المعاصرة، والمفاهيم الرياضية من المکونات الأساسية للمعرفة الرياضية التي تبنى تطبيقاتها في الحياة اليومية.  وقد تحددت مشکلة البحث الحالي في ضعف مواءمة أساليب التدريس للتلاميذ الموهوبين لأساليب تعلمهم. وما ينتج عن ذلک من إهدار لقدرات المعلمين والمتعلمين، لذا حاول البحث تحديد أساليب تعلم التلاميذ الموهوبين کمدخل لتدريس الرياضيات للتلاميذ الموهوبين. وتم تطبيق برنامج مقترح لتوظيف أساليب تعلم التلاميذ الموهوبين للمفاهيم الرياضية في تدريس المفاهيم الرياضية بالمرحلة الابتدائية. وکانت عينة البحث (31) تلميذ من التلاميذ الموهوبين، واستخدم البحث المنهج الوصفي؛ لتحديد أساليب تعلم التلاميذ الموهوبين من خلال تطبيق مقياس (جابر، ليانا، والقرعان، مها،2004) لأساليب تعلم التلاميذ، واستخدم المنهج شبه التجريبي في تطبيق هذا البرنامج وتجريبه لقياس فاعليته في تحقيق الأهداف التي وضع من أجلها. وأشارت نتائج البحث إلى تنوع أساليب تعلم التلاميذ مجموعة البحث بين (الأسلوب الحسحرکي، الأسلوب السمعي، الأسلوب المرئي غير اللفظي، الأسلوب المرئي اللفظي) على الترتيب، وأن الفروق بينها طفيفة، کذلک أشارت النتائج إلى وجود فاعلية للبرنامج المقترح في تطوير تعلم التلاميذ للمفاهيم الرياضية. وتضمن البحث 6 جداول و68 مرجعاً.
Effectiveness of a Proposed Program for Teaching Elementary School Mathematical Concepts in light of Gifted Students learning Styles
Abstract:
Mathematics plays a prominent role in all the fields of Knowledge and its applications in the daily life. Mathematical concepts are a basic element of Mathematical Knowledge whose applications are developed in the daily life. The problem of this study is represented in the inadequacy of teaching styles to the learning styles of gifted students, the matter that results in wasting the potentials of both teachers and learners.  The study, therefore, aimed to investigate the gifted students’ learning styles as an approach to developing Mathematics Teaching to gifted students and a proposed program was applied to exploit gifted students’ styles of learning mathematical concepts in developing Mathematics Teaching in elementary school. The sample of the study was (31) gifted students and the study used the Descriptive Method to determine the gifted students’ learning styles by adopting (Gaber, Layan, Quraan, Maha, 2004) learning styles inventory. The semi-experimental Method was used in applying this program to estimate the effectiveness of the program in achieving the planned goals. The results revealed that the gifted students’ learning styles are various (Kinesthetic Learning style followed by auditory learning style, visual/non-verbal style, visual/verbal style) respectively and there are minor differences. The results also indicated that the proposed program is efficient in developing students’ learning of mathematical concepts. The study included 6 tables and 68 references.

الكلمات الرئيسية