درجة ممارسة معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية لمهارات التعلم النشط داخل غرفة الصف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تعليم الرياضيات المساعد کلية التربية – جامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية لمهارات التعلم النشط داخل غرفة الصف، اعتمد الباحث على المنهج الوصفي، واستخدم بطاقة ملاحظة التعلم النشط لجمع بيانات الدراسة، احتوت على (32) فقرة، موزعة على أربعة محاور: التهيئة، وتنفيذ الدرس، والوسائط التعليمية، وتقويم الدرس، وتم تطبيقها على (25) معلمًا للرياضيات بمدارس المرحلة الابتدائية بمدينة الرس خلال العام الدراسي 1437-1438هـ، وتم اختيارهم عن طريق الحصر الشامل، وتوصلت الدراسة إلى أن معلمي الرياضيات يمارسون التعلم النشط داخل الغرف الصفية بدرجة متوسطة وذلک على المحاور ککل، ولا توجد فروق دالة إحصائيًا بين معلمي الرياضيات في مهارات التعلم النشط بمدارس المرحلة الابتدائية تعزى لاختلاف المؤهل الأکاديمي، وتوجد فروق دالة إحصائيًا في المحاور ککل بين معلمي الرياضيات في مهارات التعلم النشط بمدارس المرحلة الابتدائية تعزى لاختلاف سنوات الخدمة لصالح ذوي الخدمة الأکثر من خمس سنوات.
The extent of primary school mathematics teachers to performing active learning skills in the classroom
Researcher: Dr. Obead Mozel Obead Al Harbi
College of Education - Qassim University
Abstract:
The study aimed to identify the extent of mathematics teachers in primary school to performing the skills of active learning in the classroom. The  researcher adopted the descriptive approach, and used the active learning observation card to collect study data. The card contained (32) items, divided into four areas: warm up, implementation of the lesson, teaching aids, and evaluation of the lesson. It has been applied to (25) teachers of mathematics at the primary schools in AlRass during the school year 1437-1438H. They were selected through a comprehensive inventory. The study found out that maths teachers engage in active learning within classrooms in all areas at a moderate level. There are no statistically significant differences among mathematics teachers concerning active learning skills at primary schools attributable to academic qualification.  There are statistically significant differences in the axes as a whole among mathematics teachers concerning active learning skills at primary schools due to the differences of years of service for the benefit of those with more than five years of service.

الكلمات الرئيسية