فاعلية إستراتيجية التعلم المقلوب في تنمية مهارات التفکير الإحصائي والحس الإحصائي لدى طلاب الدراسات العليا.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارک. کلية التربية – جامعة الباحة – المملکة العربية السعودية.

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام استراتيجية التعلم المقلوب في تدريس الإحصاء على تنمية التفکير الإحصائي والحس الإحصائي لدى طلاب الدراسات العليا، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي ذا المجموعتين التجريبية والضابطة ذات الاختبار القبلي والبعدي وطبقت الدراسة على عينة بلغت (46) طالباً من طلاب الدراسات العليا بمرحلة الماجستير بجامعة الباحة، حيث بلغ عدد طلاب المجموعة التجريبية(20) طالبا والضابطة (26) طالبا، وذلک خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 1436 / 1437هـ، وأعد الباحث مواد الدراسة المکونة من دروس الفيديو التعليمية لمقرر الإحصاء التربوي تم تقديمها عبر الإنترنت على موقع الإيزي کلاس التعليمي ودليل للمعلم، کما أعد الباحث اختبار التفکير الإحصائي واختبار الحس الإحصائي،
وبتحليل نتائج الدراسة أسفرت عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) لصالح المجموعة التجريبية في التفکير الإحصائي في مهارات تمثيل البيانات بيانيا، ووصف البيانات وقراءتها، وتنظيم البيانات وتلخيصها ، وتحليل وتفسير البيانات والتفکير الإحصائي الکلي وبحجم تأثير کبير، کما توصلت الدراسة إلى تفوق المجموعة التجريبية عند مستوى دلالة (0.01) وبحجم تأثير کبير في اختبار الحس الإحصائي الکلي وفي کل مهاراته الأربع وهي الإحساس بالرسم والأشکال البيانية ،والإحساس بالبيانات والعمليات عليها، والحکم على مدى معقولية النتائج والتنبوء بها وتعميمها، والاستخدام بفهم للعمليات الإحصائية، وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا عند مستوى (0.01) بين التفکير الإحصائي والحس الإحصائي.
Abstract:
The study aimed to identify the impact of the use of the flipped learning strategy in teaching statistics on the development of statistical thinking and statistical sense among graduate students. The researcher used the quasi-experimental method with experimental and control groups with pretest and posttest and applied it on a sample of (46) students from graduate students in master phase in Al-Baha University, where the experimental group contained (20 students) and the control group contained (26 students), during the second semester of the academic year 1436/1437 AH. The researcher prepared the study materials and tools consisting of the educational video lessons of the course of Educational Statistics presented online educational easy class site and a teacher's guide. The researcher also prepared a statistical thinking test a statistical sense test. Analyzing the results of the study, it turned out that there were statistically significant differences at (0.01) for the experimental group in statistical thinking in the skills of graphically representing data, describing and reading data, organizing and summarizing data, analyzing and interpreting data, and in overall statistical thinking with a large effect size. The study also found that the experimental group was superior at the level of significance (0.01) with large effect size on the test of overall statistical sense and in all its four skills: sense of drawing and graphics, and sense of data and processes, to judge the reasonableness of results, predict and generalize these results, and
the use of statistical operations with understanding. The study found that there were statistically significant positive correlation at (0.01) between the statistical sense and the statistical thinking.

الكلمات الرئيسية