أثر استخدام الآلة الحاسبة البيانية (Ti-Nspire cx) على تحصيل طلاب الصف الثالث الثانوي وبقاء أثر التعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة طيبة، المدينة المنورة، المملکة العربية السعودية

2 الإدارة العامة للتربية والتعليم، المدينة المنورة، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة أثر استخدام الآلة الحاسبة البيانية (Ti-Nspire cx) في تدريس وحدة العلاقات والدوال الأسية واللوغاريتمية على تحصيل طلاب الصف الثالث الثانوي وبقاء أثر التعلم مقارنة بالطريقة المعتادة. واستخدام المنهج شبه التجريبي, حيث طبقت الدراسة على عينة بلغ حجمها (50) طالباً من طلاب الصف الثالث الثانوي, تم تقسيمهم إلى مجموعتين متساويتين إحداهما تجريبية درست وحدة العلاقات والدوال الأسية واللوغاريتمية في مقرر الرياضيات للصف الثالث الثانوي باستخدام الآلة الحاسبة البيانية, والأخرى ضابطة درست الوحدة نفسها بالطريقة المعتادة.
وطبق على عينة الدراسة اختبار تحصيلي في وحدة العلاقات والدوال الأسية واللوغاريتمية, واختبار بقاء أثر التعلم, قبلياً وبعدياً. لاختبار فروض الدراسة حللت البيانات باستخدام اختبار (ت) للعينات المستقلة, واختبار (ت) للعينات المترابطة. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:-
-          يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0,05) بين متوسطي درجات مجموعتي الدراسة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي في المستويات المعرفية لبتلر لصالح طلاب المجموعة التجريبية.
-          يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0,05) بين متوسطي درجات مجموعتي الدراسة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي المؤجل للاختبار التحصيلي في المستويات المعرفية لبتلر لصالح طلاب المجموعة التجريبية.
-          يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0,05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي في المستويات المعرفية لبتلر لصالح التطبيق البعدي.
-          لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0,05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي والبعدي المؤجل للاختبار التحصيلي في المستويات المعرفية لبتلر.
وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم عدد من التوصيات ومن أهمها:-
-                        ضرورة استخدام الآلة الحاسبة البيانية في تدريس الرياضيات لطلاب الصف الثالث الثانوي.
-                        تدريب معلمي الرياضيات أثناء الخدمة على استخدام مختلف انواع الحاسبات البيانية الالکترونية في تدريس الرياضيات.
-                        تعريف طلاب الرياضيات بالبرامج التعلمية المتخصصة في تعليم وتعلم الرياضيات بشکل عام والآلة الحاسبة البيانية بشکل خاص, وتدريبهم أثناء برامج التربية العملية على التدريس باستخدام أحد البرامج التعلمية.
کما أقترح إجراء مزيداً من الدراسات حول أثر استخدام الآلة الحاسبة البيانية في تدريس الرياضيات على بعض نواتج التعلم.
Abstract:
The Impact of Using Graphing Calculator (Ti-Nspire cx) on the Achievement of Third Grade Secondary School Students and the Endurance of the Learning Impact on Them
This study aimed to investigate the impact of the use of a graphing calculator (Ti-Nspire cx) in the teaching of the unit of relations and the exponential and logarithmic functions, on the achievement and the endurance of the learning impact.  collect the third secondary grade students and the survival of the impact of learning compared to the usual way. The study used the quasi-experimental method, as applied to the study on the total sample size of 50 students from the third secondary grade students, were divided into two equal groups, one trial studied the unit using the graphic calculator, and the other group studied the same unit according the usual way.
An achievement test and an endurance of learning test,  were applied upon the two groups of the study, before and after the experiment. To test the hypothesis of the study data were analyzed using t-test for independent samples,  and the t-test for correlated samples. The study revealed the following results: -
- There is a statistically significant difference at (α ≤ 0,05)  between the mean scores of the experimental and the control groups,  in the post application of the achievement test in Butler's cognitive levels in favor of the experimental group.
- There is a statistically significant difference at (α ≤ 0,05)  between the mean scores of the experimental and the control groups  in the post endurance test in Butler's cognitive levels in favor of the experimental group.
- There is a statistically significant difference at (α ≤ 0,05)  between the mean scores of the pre and post test of experimental group,  in the the achievement test in Butler's cognitive levels in favor of the post test.
- There is no statistically significant difference at (α ≤ 0,05)  between the mean scores of the experimental group  in the post  deferred endurance test in Butler's cognitive levels.
In light of the results of the study were presented a number of recommendations, the most important  of which are as follows:
-  There a serious importance for using  graphic calculator in teaching mathematics for  students at the secondary school levels.
-    There a serious  need for the training of mathematics teachers on the use of  various types of electronics graphic calculator.
- There is a serious need for training secondary school students on the use of various types of electronics graphic calculator.

الكلمات الرئيسية