فاعلية برنامج قائم على أنشطة التوبولوجى وتطبيقاته فى تنمية الحس الهندسي وحب الاستطلاع للتوسع فى دراسته لدى تلاميذ المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى دراسة فاعلية برنامج قائم على أنشطة التوبولوجى وتطبيقاته فى تنمية الحس الهندسى وحب الاستطلاع للتوسع فى دراسته لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، وفى إطار تحقيق ذلک قام الباحث ببناء أدوات البحث والتى تمثلت فى الاختبار التحصيلى فى أساسيات التوبولوجى، واختبار الحس الهندسى، ومقياس حب الاستطلاع. وخلصت نتائج البحث إلى:
وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطى درجات التلاميذ فى القياس القبلى والبعدى للاختبار التحصيلى لصالح التطبيق البعدى عند مستوى دلاله (0.01)، الأمر الذى يشير إلى تمکن التلاميذ من أساسيات التوبولوجى وتطبيقاته.  
وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطى درجات التلاميذ فى القياس القبلى والبعدى لاختبار الحس الهندسى لصالح التطبيق البعدى عند مستوى دلاله (0.01).
وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطى درجات التلاميذ فى القياس القبلى والبعدى لمقياس حب الاستطلاع لصالح التطبيق البعدى عند مستوى دلاله (0.01).
The current research aimed at investigating the effect of a program based on topology activities and applications on developing geometrical sense and curiosity in order to expand them for secondary stage students. In this context, the researcher designed the research instruments which represented in an achievement test in the basics of Topology, a geometrical sense test, and a curiosity scale. Results concluded that:
-       There is a statistically significant difference between the mean scores of the students in the pre-and post-measurement of the achievement test in favor of the post administration at the level of 0.01 which indicated that students have mastered the topology basics and its applications.
-       There is a statistically significant difference between the mean scores of the students in the pre-and post-measurement of the geometrical sense test in favor of the post administration at the level of 0.01.
There is a statistically significant difference between the mean scores of the students in the pre-and post-measurement of the curiosity scale in favor of the post administration at the level of 0.01.

الكلمات الرئيسية