مستوى ممارسات التدريس لدى معلِّمي الرِّياضيات بالمرحلة الابتدائية في ضوء معايير تعليم وتعلُّم الرياضيات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 طالب دراسات عليا کلية التربية کلية التربية

2 أستاذ تعليم الرياضيات کلية التربية کلية التربية جامعة الملک سعود جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت البحث إلى التَعرف على مستوى ممارسات التدريس لدى معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية في ضوء معايير تعليم وتعلُّم الرياضيات. استخدم البحث المنهج الوصفي،ومن خلال أداة ملاحظة مغلقة تمثل کل فقرة فيها مُمَارسةً معينة تم توزيعها على ثلاثة محاور هي: الممارسات التدريسية المتعلقة بالمهام ذات القيمة الرياضية، الممارسات التدريسية المتعلقة ببيئة التعليم والتعلم،والممارسات التدريسية المتعلقة بالمناقشة والحوار الصفي. وتمَّ تطبيق الدراسة على عينة عددها (30) معلمَ رياضياتٍ بالمرحلة الابتدائية بإدارة التربية والتعليم بمنطقة الرياض، وأظهر ابرز نتائج الدراسة ما يلي:
متوسط مستوى ممارسات معلمي الرياضيات المتعلقة بالمهام ذات القيمة الرياضية بلغ (1,58) بنسبه أداء (52,82%)، ويقع في المستوى المتوسط للأداء التدريسي.ومتوسط مستوى ممارسات معلمي الرياضيات المتعلقة بالممارسات التدريسية المتعلقة ببيئة التعليم والتعلم بلغ (1,8) بنسبه أداء (60%)،ويقع في المستوى المتوسط للأداء التدريسي، وبلغ متوسط مستوى ممارسات معلمي الرياضيات المتعلقة بالممارسات التدريسية المتعلقة بالمناقشة والحوار الصفي (1,98)  بنسبه أداء (66%)، ويقع هذا في المستوى المتوسط للأداء التدريسي. کما أظهرت النتائج أنه لا تُوجَدُ فروق ذات دلالة إحصائية عند مُستَوَى دلالة(α≤ 0.01) بين متوسطات درجات أداء المعَلِّمين تُعْزَى لسنوات الخبرة في التدريس.کذلک لا تُوجَدُ فروق ذات دلالة إحصائية عند مُستَوَى دلالة(α≤ 0.01) بين متوسطات درجات أداء المعَلِّمين تُعْزَى للمؤهل الدراسي.
Teaching Practices of Elementary Mathematics Teachers in light of Teaching and Learning Standards
The study aimed to identify the level of teaching practices of elementary mathematics teachers in light of Teaching and Learning Standards. To achieve the objective of the study, the descriptive approach was used, where the developed observation protocol consisted of items distributed on three aspects:  teaching practices relating to Worthwhile Mathematical Tasks, Learning Environment, and Discourse. The study sample consisted of (30) mathematics teachers at the primary level in the City of Riyadh, and the results of the study can be presented in the following main points:
The mean score for teaching practices of elementary mathematics teachers relating to mathematical tasks was (1.58) with percentage of (52.82%). This indicates an average level of teaching performance. The mean score for teaching practices relating to teaching and learning environment was (1.8) with percentage of (60%). This indicates an average level of teaching performance. The mean score for teaching practices relating to classroom discussion and dialogue was (1.98) with percentage of (66%). This indicates an average level of teaching performance. The results also showed there were no statistically significant differences at the level of significance (α≤ 0.01) between the average responses of teachers due to experience in teaching.  Also, there were no statistically significant differences at the level of significance (α≤ 0.01) between the average responses of teachers due to qualified academic.

الكلمات الرئيسية