أثر استراتيجية التعليم المتمايز في تدريس الرياضيات على تنمية التحصيل المعرفي لدى تلميذات الصف السادس الابتدائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المملکة العربية السعودية/ وزارة التعليم ادارة تعليم جدة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة أثر استراتيجية التعليم المتمايز على التحصيل لدى تلميذات الصف السادس الابتدائي، وقد اسُتخدم المنهج شبه التجريبي، وتکونت عينة الدراسة من (60) تلميذة من تلميذات الصف السادس الابتدائي متمثلة في (30)  تلميذة للمجموعة الضابطة و(30) تلميذة للمجموعة التجريبية، کما أعدت الباحثة أدوات الدراسة متمثلة في الاختبار التحصيلي، ودليل المعلمة لتدريس الفصل العاشر القياس المحيط، المساحة والحجم باستخدام استراتيجية التعليم المتمايز، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0.05=α بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية التي استخدمت استراتيجية التعليم المتمايز في اختبار التحصيل الدراسي عند المستويات المعرفية الدنيا والعليا لصالح المجموعة التجريبية، في ضوء نتائج الدراسة توصي الباحثة بــــتوظيف استراتيجية التعليم المتمايز في تدريس الرياضيات لقدرتها على تحسين التحصيل الدراسي
 
  The effect of differentiated instruction of mathematics on the achievement of the 6th grade female student.
Prepared by: Mashael  Mahdi Saied Al-Ghamdi
This study aimed to identified the effect of differentiated instruction of mathematics on the achievement and attitudes of the 6th grade female student, The study used the quasi-experimental approach to achieve the objectives of the study. The sample of the study consisting of (60) students, of 6th grade, (30) student control group, and (30) student experimental group, the  researcher Prepared a study tools represented  in, and  the teacher guide for teaching of Chapter 10 ,circumference, area, and size  by using differentiated instruction, and  measure the direction to measure the attitudes  towards mathematics, in addition to the teacher guide for teaching of Chapter 10 which Prepared by the  researcher The results showed that there were statistically significant differences at the level of α=0.05 between the control group and experimental group which studied by the differentiated instruction in achievement test at the lower and higher levels in favor of the experimental groups.and attitudes toward mathematics, in favor of the experimental groups.  In light of the results, the researcher recommends employment of differentiated instruction of mathematics for its ability to improve the achievement,

الكلمات الرئيسية