دراسة مقارنة لمحتوى الکسور في کتب الرياضيات بالمملکة العربية السعودية وسنغافورة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس المشارک کلية التربية - قسم المناهج وطرق التدريس جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدف البحث إلى تحليل محتوى الکسور في کتب الرياضيات بالمرحلة الابتدائية في المملکة العربية السعودية ومقارنته بکتب سنغافورة وذلک للکشف عن أوجه التشابه والاختلاف في الخصائص الفيزيائية للکتب، وطريقة عرض وتطوير البنية المعرفية للکسور وعملياتها الحسابية، ومواصفات فرص التعلم التي تتيحها للطلاب. وتم استخدام التحليل النوعي والکمي لتحليل الکتب.
وأظهرت النتائج عناية الکتب السعودية بالمنظور الرياضي في عرض محتوى الکسور، مع قلة استخدام التمثيلات، ووجود تکرار في عرض الدروس، مع زيادة في عدد الدروس والفصول والتمارين بصورة أکبر بکثير مما هو مقدم في کتب سنغافورة. کما أظهر التحليل عناية الکتب السنغافورية ببناء وتطوير فهم عميق للمفاهيم الرياضية من خلال الرسوم التوضيحية المتعددة، مع تحقيق التوازن بين المعرفة المفاهيمية والإجرائية، وامتاز عرض المحتوى بقلة الکتابات اللفظية، وقلة عدد الکلمات في الصفحة الواحدة.
College of Education - Department of Curricula and Teaching Methods
The aim of the research is to analyze the content of fractions in mathematics books at the primary stage in the Kingdom of Saudi Arabia and compare it with the books of Singapore in order to detect the similarities and differences aspects in the physical properties of these books, the way to display and developing the knowledge structure of the fractions and their mathematical operations, and specifications of learning opportunities that are available to students. A qualitative and quantitative analysis was used to analyze the Books.
The results showed the attention of Saudi books to the mathematical perspective in displaying the content of fractions, and lack of use of representations, with a repetition in the presentation of lessons, and an increase in the number of lessons, chapters and exercises much more than what is presented in Singapore books. The analysis showed also the interest of Singaporean books to building and developing a deep understanding of mathematical concepts through a variety of illustrations, with achieving a balance between conceptual and procedural knowledge, the content display is also characterized by a lack of verbal writings and a few number of words per page.

الكلمات الرئيسية