الممارسات التدريسية لمعلمات الرياضيات الداعمة لتنمية الرغبة المنتجة لدى طالبات المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 الإدارة العامة للتعليم بمنطقة القصيم طالبة دکتوراه في قسم المناهج وطرق التدريس بکلية التربية - جامعة القصيم

2 أستاذ مشارک في قسم المناهج وطرق التدريس بکلية التربية – جامعة القصيم

المستخلص

هدف البحث إلى فهم الممارسات التدريسية لمعلمات الرياضيات الداعمة لتنمية الرغبة المنتجة لدى طالبات المرحلة الابتدائية، والکشف عن العوامل المؤثرة فيها، ثُمّ تقديم مقترحات يمکن أن تُسهم في تحسينها. واعتمد البحث على المنهج النوعي باستخدام أسلوب دراسة الحالة وأسلوب تحليل الوثائق. وتکوّن مجتمع البحث من فئتين، هما: معلمات الرياضيات في مدارس المرحلة الابتدائية التابعة لإدارة التعليم بمنطقة القصيم وبلغت عينتها (5) معلمات. والوثائق وهي أدبيات تعليم الرياضيات التي جُمعت منها بيانات ذات صلة بموضوع البحث وبلغت عينتها (21) وثيقة. وأُعدّت أداتين لتحقيق أهداف البحث هما: المقابلة، وتحليل الوثائق. وأظهرت نتائج البحث تباين الممارسات التدريسية لمعلمات الرياضيات الداعمة لتنمية الرغبة المنتجة لدى طالباتهنَّ بأبعادها الثمانية: المعتقدات حول طبيعة الرياضيات، والمصداقية الرياضية، والنزوع نحو الرياضيات، والدافعية، والمخاطرة الأکاديمية، وتحديد الهدف، والهوية الرياضية، والکفاءة الذاتية. وتعدُّد العوامل المؤثرة إيجابًا أو سلبًا في الممارسات التدريسية لمعلمات الرياضيات، من حيث: العوامل المتعلقة بالمعلمة، والبيئة الصفية، والطالبات، ومقرر الرياضيات، والإدارة المدرسية، وأسر الطالبات. وقدّمت نتائج البحث عدد من المقترحات التي يمکن أن تُسهم في تحسين الممارسات التدريسية الداعمة لتنمية الرغبة المنتجة. وأخيرًا قدّم البحث عددًا من التوصيات والبحوث المقترحة في ضوء نتائج البحث.
The research aimed to understand the teaching practices of mathematics female teachers that support the development of productive disposition to elementary school students, to reveal the factors affecting them, and to make proposals that could contribute to improving them. The research relied on the qualitative approach using the case study method and the document analysis method. The research community consisted of two categories: Mathematics female teachers in the elementary schools of the Education Department in the Qassim region, and the sample included (5) female teachers, and the documents, which are mathematics education literature, from which data related to the research topic were collected, and they were (21) documents. Two tools were used to achieve the research objectives: the interviews and the document analysis. The results of the research showed the variation in the teaching practices of mathematics female teachers supporting the development of productive disposition among their female students with its eight dimensions: beliefs about the nature of mathematics, mathematical integrity, affect toward mathematics, motivation, academic risk Taking, goal setting, mathematical identity, and self-efficacy. The multiplicity of factors influencing positive or negative teaching practices of mathematics female teachers, in terms of: factors related to the female teacher, the class environment, female students, mathematics course, school administration, and female students' families. The results of the research presented a number of proposals that could contribute to improving teaching practices that support the development of productive disposition. Finally, the research presented a number of recommendations and proposed researches according of the results of the research.

الكلمات الرئيسية