أثر استخدام نموذج الفورمات (4MAT) في التدريس على تحصيل طالبات المستوى الرابع بقسم التربية الخاصة في مقرر المدخل إلى الإحصاء النفسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرائق تدريس الرياضيات المساعد بکلية التربية- جامعة القصيم

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرُّف على أثر استخدام نموذج الفورمات في التدريس على تحصيل طالبات المستوى الرابع بقسم التربية الخاصة بجامعة القصيم في مقرر المدخل إلى الإحصـاء النفسي، وقد استخدمت الدراسة المنهـج شبه التجريبي القائــم على (قبلي _ بعدي) لمجموعتين (تجريبية وضابطة)؛ حيث تتعرض المجموعة التجريبية للتدريس باستخدام نموذج الفورمات  (4MAT)، في حين تتلقى المجموعة الضابطة تدريسًا باستخدام الأسلوب التقليدي، تکونت عينة الدراسة من (68) طالبة: (31) طالبة في المجموعة الضابطة، و (37) طالبة في المجموعة التجريبية، طبقًا للاختبار التحصيلي على عينة الدراسة قبل التدريس وبعده، وتوصلت الدراسة إلى ارتفاع تحصيل طالبات المجموعة التي درست بنموذج الفورمات؛ حيث وجدت فروق دالة إحصائيًّا على مستوى دلالة (0.05) بين معدلات المجموعتين، ولصالح نموذج الفورمات.
وقد يرجع ذلک إلى اهتمام نموذج الفورمات أثناء التدريس بأنماط التعلُّم المختلفة للطالبات، وکذلک السيطرة الدماغية (الأيمن والأيسر) بين الأنماط المختلفة لتعلمهن، ومن الأسباب الأخرى – أيضًا - التنوُّع في طرائق التدريس، والأنشطة التي تتحدى قدراتهن، وتحفزهن للتعلم، وتوصي الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات والأبحاث في هذا المجال، لمعرفة أثر نموذج الفورمات في متغيرات أخرى، وتضمين هذه النماذج مفردات مادة طرائق التدريس في کليات التربية والتعليم الأساسي.
Abstract:
This study aimed to identify the effect of using the 4MAT model on assessing the achievements of fourth level students in the Department of Special Education at Qassim University in Saudi Arabia. The course name is Introduction to Psychological Statistics. The study used the quasi-experimental curriculum based on pre-post tests involving two groups: the experimental group and the control group. The experimental group was exposed to teaching using the 4MAT model, while the control group was taught by using only the traditional method. The respondents in this study consisted of 68 students, who were divided into the control group of 31 participants and the experimental group of 37 participants. The results of an achievement test applied to the participants before and after teaching indicated a higher level of achievement by the female students in the group exposed to the 4MAT model. A significant difference (0.05) was evident between the rates of the two groups that favoured the 4MAT model. The results of the study can lead to the consideration of the 4MAT Model about the students’ learning style, as well as the role of the two hemispheres patterns of the brain in learning style. The diversity in the teaching methods and activities of this model challenged the abilities of the students and motivated them to learn. Therefore, it is recommended that additional studies and research be conducted in this field to understand the effect of 4MAT model on other variables as well as such models should be taken into consideration when designing teaching methods courses provided to students at educational colleges.

الكلمات الرئيسية