وحدة مقترحة في القياس قائمة على أنشطة التوکاتسو اليابانية لتنمية بعض المهارات الحياتية الرياضياتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية – جامعة بورسعيد

المستخلص

تمثلت مشکلة البحث في وجود ضعف و قصور في مستوى المهارات الحياتية الرياضياتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ، بسبب ضعف استخدام  الأنشطة التعليمية المرتبطة بواقع الحياة اليومية للتلاميذ بالفصل و المدرسة کمجتمع صغير ، و هدف البحث إلى استقصاء فاعلية وحدة مقترحة في القياس قائمة على أنشطة التوکاتسو اليابانية في تنمية المهارات الحياتية الرياضياتية ( حل المشکلات – التفکير الناقد – التخطيط – الثقة بالنفس ) لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ،و اعتمد البحث على استخدام المنهج شبه التجريبي و التصميم التجريبي ذو المجموعتين و القياس القبلي و البعدي ، وتکونت عينة البحث من مجموعة من تلاميذ الصف الرابع الابتدائي قسمت إلى مجموعتين :  الأولى تجريبية و درست القياس بالوحدة المقترحة القائمة على أنشطة التوکاتسو اليابانية ، و المجموعة الثانية ضابطة و درست وحدة القياس المقررة بالکتاب المدرسي  ، و استخدم البحث اختباراً للمهارات الحياتية الرياضياتية العقلية  و مقياس للثقة بالنفس کمهارة ذاتية   ، و توصل البحث إلى أن استخدام الوحدة المقترحة القائمة على أنشطة التوکاتسو اليابانية تحقق فاعلية کبيرة في تنمية المهارات الحياتية الرياضياتية ( حل المشکلات – التفکير الناقد – التخطيط – الثقة بالنفس )  لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي ، و أوصى البحث بأهمية دمج أنشطة التوکاتسو اليابانية في مناهج الرياضيات بالمرحلة الابتدائية لتنمية مهارات حياتية أخرى غير المتضمنة بالبحث الحالي ، کما قدم البحث مجموعة من المقترحات المستقبلية في ضوء النتائج التي توصل اليها .
Abstract:  
A Proposed Unit of Measurement Based on Japanese Tokkatsu Activities to Develop some Mathematical Life Skills for Primary Stage Students
By
Dr. Fatma Abd- Elsalam Abo Elhadid, Assistant Professor of Curriculum and Methods of Teaching Mathematics, Faculty of Education, Port-Said University.
The problem of the present research is that there is a weakness and deficiency in the mathematical life skills of primary stage students, due to the poor use of educational activities related to the realities of students' daily life in classroom and school as a small community. Therefore, the aim of the research was to investigate the effectiveness of a proposed unit in measurement based on Japanese Tokkatsu activities to develop mathematical life skills (problem solving - critical thinking - planning - self-confidence) of primary stage students. To achieve the research's aim, the researcher used the quasi- experimental design based on pre / post assessment of two groups. The sample was selected at random from fourth grade primary stage students and was divided into an experimental group which studied measurement in the proposed unit based on Japanese Tokkatsu activities, and a control group which studied the unit of measurement Prescribed by the textbook. The researcher utilized a test of mental mathematical life skills and a scale of self-confidence As a subjective skill. The researcher found that the use of a proposed unit based on Japanese Tokkatsu activities is very effective in developing mathematical life skills (problem solving - critical thinking - planning - self-confidence) of fourth grade primary stage students. The researcher recommended the importance of integrating Japanese Tokkatsu activities in mathematics curriculum of the primary stage to develop other life skills not included in the current research. Furthermore, the researcher presented some future suggestions in the light of the research's findings

الكلمات الرئيسية